Tips för att gå vidare i uppgifter

Hur kan jag hjälpa?

Exekutiva funktioner innebär att flera olika färdigheter samverkar och därför är det mycket viktigt att olika funktioner i barnets liv är i balans, så att färdigheterna kan användas på ett optimalt sätt. Därför är det viktigt att börja med att kontrollera att barnet eller tonåringen äter mångsidigt, sover tillräckligt och inte tillbringar för mycket tid framför olika slags skärmar. Allt detta kan ha en inverkan på hur de exekutiva funktionerna fungerar.  Olika sätt att förutse kommande händelser och en tydlig struktur i vardagen hjälper barn och tonåringar som har problem med exekutiva funktioner. Det är bra att konkretisera strukturen till exempel med hjälp av bilder, också då barnet eller tonåringen redan kan läsa. När informationen kommer via flera kanaler finns det en större chans att den märks. 

  • Bildstrukturer, uppdelning av uppgifter i delar och bildsättning
  • Användning av tidtagarur, en begränsad tid för att göra en viss uppgift och ge positiv feedback när eleven lyckas.
  • Placera så många nummerkort som det finns uppgifter på pulpeten. Eleven vänder alltid ett kort efter att ha utfört en uppgift. Detta konkretisera hur uppgiften framskrider.  
  • Användning av strategin ”Think aloud”, den så kallade tänka högt-metoden (den vuxna ger en modell genom att själv tala högt om hur uppgiften framskrider, sedan kan barnet leda den vuxna genom att tala och läraren kan hjälpa barnet att berätta med hjälp av stödfrågor, slutmålet är att barnet leder sig själv genom att tala tyst för sig själv).

Mer information: https://www.pirha.fi/web/nepsy-neuropsykiatriset-vaikeudet/nepsy-materiaalit/nepsy-kuvat(extern länk)

Hela Västra Nylands välfärdsområde