SAS-toimintamalli vammaispalveluissa

SAS tulee sanoista Suunnittele, Arvioi ja Suosita. Moniammatillinen SAS-työryhmä toimii palvelujen suunnittelun ja arvioinnin tukena. Se ei tee päätöksiä palveluista.

Hyvinvointialueen vammaispalveluissa toimii kaksi moniammatillista SAS-työryhmää, joista asumisen SAS käsittelee asumisen palveluihin liittyvät asiat ja yleinen SAS muihin palveluihin liittyvät.

SAS-työryhmät käsittelevät sosiaaliohjaajan tai sosiaalityöntekijän esityksestä asiakkaan palveluratkaisua ja antavat suosituksia palvelujen myöntämisestä, määrästä ja kiireellisyydestä. Työryhmät eivät tee päätöksiä palveluista. Päätöksen asiakkaan palveluista tekee aina viranhaltija. 

SAS-työryhmien tehtävänä on myös tunnistaa tulevia palvelujen tarpeita sekä palvelujen riittävyyttä. 

Asumisen SAS-työryhmä

Asumisen SAS-työryhmää johtaa alueellinen johtava sosiaalityöntekijä, sihteerinä toimii sosiaaliohjaaja. Työryhmään kuuluvat heidän lisäkseen:

  • palvelutoiminnan alueelliset päälliköt (3)
  • alueellinen johtava sosiaalityöntekijä (1)
  • johtavat sosiaalityöntekijät (2)
  • projektipäällikkö (1).

Asumisen SAS-työryhmä käsittelee hakemuksia

  • asumisvalmennukseen
  • vakituiseen asumiseen 
  • asuinpaikan vaihtoon
  • palveluluokan merkittävään korotukseen.

Ryhmä kokoontuu joka toinen viikko.

Yleinen SAS-työryhmä

Yleistä SAS-työryhmää johtaa alueellinen johtava sosiaalityöntekijä, sihteerinä toimii sosiaaliohjaaja. Työryhmään kuuluvat puheenjohtajan ja sihteerin lisäksi: 

  • alueellinen johtava sosiaalityöntekijä (1)
  • johtavat sosiaalityöntekijät (3)

Yleinen SAS-työryhmä käsittelee hakemuksia

  • lyhytaikaiseen hoitoon
  • omaishoidon vapaisiin
  • päivä- ja työtoimintaan
  • henkilökohtaiseen apuun yli 35 tuntia/viikko
  • palveluluokan merkittäviin korotuksiin.

Ryhmä kokoontuu joka toinen viikko. 

Moniammatillisen SAS-toimintamallin tavoitteet 

SAS-toimintamallin tavoitteena on

  • työntekijöiden tuki: SAS-työryhmä suosittelee ratkaisuja, mutta päätökset tekee viranhaltija
  • palvelujen yhtenäiset myöntämiskäytännöt koko hyvinvointialueella
  • kiireellisyyksien hallinta: varmistetaan, että kiireellisimmät asiakkaat saavat palvelut ensin
  • mahdollistaa palvelujen tarjonnan ja kysynnän kohtaaminen.

Lisätietoja 

Alueellinen johtava sosiaalityöntekijä Martina Nygård

Vammaissosiaalityön päällikkö  Teija Motturi

 

Sähköpostit: etunimi.sukunimi@luvn.fi