Seniori-info UKK

Tälle sivulle on koottu Seniori-infosta useimmin kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia näihin kysymyksiin.

Kysymys: 
Saako Seniori-infosta varattua aikoja terveysasemalle tai hammashoitolaan? Voinko kysellä laboratoriovastauksia Seniori-infosta?

Vastaus: 
Ei saa. Terveyspalvelut palvelevat sinua terveydellisissä kysymyksissä: luvn.fi/terveyspalvelut.
Henkeä uhkaavissa tilanteissa soita hätänumeroon 112.

 

Kysymys: 
Olen kotihoidon asiakas, miten saan yhteyden omaan tiimiini?

Vastaus: 
Voit etsiä oman alueesi yhteystietoja sivulta Kotihoidon yhteystiedot

 

Kysymykset: 
Mistä saan tietoa laskun maksamista ja maksuaikaa koskevissa kysymyksissä? 
Mistä saan tietoa laskun eräpäivän siirrosta?

Vastaus
Löydät tietoa sivuilta Asiakaslaskutus.

 

Kysymys: 
Olenko oikeutettu maksuttomiin hoitotarvikkeisiin?

Vastaus: 
Tarkista Hoitotarvikkeiden jakeluohjeesta(ulkoinen linkki), oletko oikeutettu hoitotarvikkeisiin. Tutustu Omahoitotarvikejakelun verkkosivuun.

 

Kysymys: Minulla ei ole lääkereseptiä tai resepti on tyhjä? Miten saan lääkereseptin uusittua?

Vastaus: Ole yhteydessä siihen tahoon, joka on lääkkeen määrännyt tai ole yhteydessä omaan terveysasemaan. Seniori-info ei voi auttaa reseptien uusinnassa.

 

Kysymys: Olen tyytymätön saamaani palveluun, haluan antaa palautetta.

Vastaus: Ole ensisijaisesti yhteydessä palveluntuottajaan ja keskustele epäkohdista. Voit myös antaa palautetta sähköisesti, jolloin se ohjautuu oikealle taholle. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen palveluita koskevan palautteen voi antaa sähköisesti verkkosivuilla Anna palautetta | Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue (luvn.fi)  

 

Kysymys: Olen saanut päätöksen kotihoidon palvelusta. En ole tyytyväinen saamaani päätökseen. Miten saan haettua muutosta päätökseen?

Vastaus: Sosiaalihuollon viranhaltijan päätöksestä voi tehdä oikaisuvaatimuksen Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen aluehallituksen alaiselle yksilöasioiden jaostolle. Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän määräajassa päätöksen tiedoksi saannista. Oikaisuvaatimus | Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue (luvn.fi)

 

Kysymys: En pysty käyttämään bussia, eikä minulla ole omaisia, jotka voisivat minua auttaa kodin ulkopuolisessa asioinnissa. Mitä apua voisin saada ?

Vastaus: Terveydenhuollon matkat. Jos tarvitset apua terveydenhuollon matkoihin, voit saada korvauksen taksimatkasta, mikäli joudut käyttämään taksia terveydentilasi tai puutteellisten liikenneolosuhteiden vuoksi. Jos käytät taksia terveydentilasi vuoksi, tarvitset terveydenhuollon antaman todistuksen. Lisää tietoa terveydenhuoltoon liittyvistä taksimatkoista saat Kelan sivuilta Kelan korvaama taksimatka | Henkilöasiakkaat | Kela(ulkoinen linkki)    

Virkistys- ja asiointimatkat (ei terveydenhuoltoon liittyvät matkat) Jos et kykene käyttämään yleisiä kulkuneuvoja tai taksia fyysisen toimintakyvyn tai taloudellisen tilanteen vuoksi, voit olla oikeutettu sosiaalihuoltolain mukaiseen kuljetustukeen. Tuki on tarkoitettu kauppa- ja asiointimatkoihin sekä sosiaalisten kontaktien ylläpitoon. Tuen saaminen edellyttää palvelutarpeen arviointia, jossa otetaan huomioon toimintakyky ja taloudellinen tilanne. Tukea haetaan ottamalla yhteyttä Seniori-infoon. Sosiaalihuoltolainmukainen kuljetustuki on tarkoitettu yli 65- vuotiaille.

Vammaispalvelulain mukaista kuljetustukea haetaan Vammaispalveluista Kuljetuspalvelu vammaisille henkilöille | Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue (luvn.fi)