Seniorinfo Vanliga frågor och svar

På denna sida finns vanliga frågor och svar om Seniorinfo.

Fråga: 
Kan jag boka tider till hälsostationen eller tandkliniken via Seniorinfo? Kan jag höra mig för om laboratoriesvar av Seniorinfo?

Svar: 
Nej, det kan du inte. Hälsovårdstjänsterna betjänar dig i hälsorelaterade frågor: luvn.fi/sv/tjanster/halsovardstjanster.
Vid livshotande situationer, ring nödnumret 112.

 

Fråga: 
Jag är klient inom hemvården. Hur får jag kontakt med mitt team?

Svar: 
Du kan leta efter kontaktuppgifter i ditt område på sidan Hemvårdens kontaktuppgifter.

 

Frågor: 
Var hittar jag information om frågor om betalning av fakturor och betalningstider? 
Var hittar jag information om förlängd förfallodag för en faktura?

Svar: 
Du hittar information på sidan för klientfakturering (på finska).

 

Fråga: 
Är jag berättigad att få gratis vårdtillbehör?

Svar: 
Kontrollera om du är berättigad att få vårdtillbehör i anvisningen för distribution av vårdtillbehör(extern länk). Läs mer på sidan Distribution av artiklar för egenvård.

 

Frågor: Jag har inte ett recept på medicinen eller receptet är tomt? Hur kan jag förnya mitt recept?

Svar: Ta kontakt med den instans som har ordinerat medicinen eller med in hälsostation. Seniorinfo kan inte hjälpa med att förnya recept.

Fråga: Jag är inte nöjd med den service jag har fått, jag vill ge respons.

Svar: Ta i första hand kontakt med serviceproducenten, t.ex. hemvården och diskutera det som inte fungerar och som du är missnöjd med. Du kan också ge din respons elektroniskt och då går responsen till rätt mottagare. Respons på Västra Nylands välfärdsområdes tjänster kan ges elektroniskt på adressen Ge respons | Västra Nylands välfärdsområde (luvn.fi).  

Fråga: Jag har fått ett beslut om hemvårdens tjänster. Jag är inte nöjd med beslutet som jag har fått. Hur kan jag söka ändring i beslutet?

Svar: Du kan begära omprövning av ett beslut som fattats av en tjänsteinnehavare inom socialvården. Begäran om omprövning framställs till sektionen för individärenden som är underställd välfärdsområdesstyrelsen på Västra Nylands välfärdsområde. Begäran om omprövning ska framställas inom 30 dagar från det att du fått del av beslutet. Begäran om omprövning | Västra Nylands välfärdsområde (luvn.fi).

Fråga: Jag kan inte använda buss och jag har inga anhöriga som kan hjälpa mig i ärenden utanför hemmet. Hurdan hjälp kan jag få?

Svar: Resor till hälsovården. Om du behöver hjälp med att åka till hälsovården, som till exempel till läkarmottagningen eller till andra undersökningar på sjukhuset eller hälsostationen, kan du få ersättning för taxiresan, om du är tvungen att använda taxi på grund av ditt hälsotillstånd eller på grund av bristfälliga trafikförbindelser. Om du använder taxi på grund av ditt hälsotillstånd behöver du ett intyg på detta. Du får intyget från hälsovården. Mer information om taxiresor inom hälsovården finns på FPA:s sidor på adressen FPA:s taxiresor | Privatpersoner | FPA (extern länk)(extern länk). 

Rekreationsresor och resor för att sköta ärenden (resor som inte gäller hälsovård) Om du inte kan använda allmänna fortskaffningsmedel eller taxi på grund av din fysiska funktionsförmåga eller ekonomiska situation kan du enligt lagen om socialvård ha rätt till transportstöd. Stödet är avsett för resor till butik och för att sköta ärenden samt för att upprätthålla sociala kontakter. För att beviljas stöd krävs en bedömning av servicebehovet. I bedömningen beaktas funktionsförmågan och den ekonomiska situationen. Du ansöker om stödet genom att kontakta Seniorinfo. Enligt socialvårdslagen är transportstödet avsett för personer över 65 år.

Enligt lagen om funktionshinderservice söker du transportstöd från funktionshinderservicen Färdtjänst för personer med funktionsnedsättning | Västra Nylands välfärdsområde (luvn.fi)