Tekoäly apuna asiakas- ja potilastietojen kirjaamisessa
Selvitämme Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella, miten tekoäly voisi auttaa asiakas- ja potilastyön kirjaamisessa. Tavoitteena on vähentää merkittävästi kirjaamiseen kuluvaa työaikaa.
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten aikaa kuluu useita tunteja päivässä kirjallisiin töihin. Haluamme, että ammattilaisillamme olisi enemmän aikaa asiakkaiden kohtaamiseen.
Olemme kehittäneet yhdessä Gosta Labs Oy:n kanssa ammattilaisten avuksi sovellusta, joka muuntaa tapaamisessa käydyn keskustelun tekstiluonnokseksi, jonka pohjalta ammattilainen voi tehdä kirjauksen asiakkaan tietoihin.
Olemme kokeilleet Gosta Aide -sovellusta kesästä 2024 lähtien Nummelan terveysasemalla. Kokeilun tulokset ovat olleet lupaavia, joten marraskuussa 2024 laajensimme sovelluksen käyttöä lääkärin vastaanotoilla myös Kirkkonummen, Tapiolan ja Leppävaaran terveysasemille.
Vuoden 2025 aikana laajennamme tekoälyavusteisten kirjausten kokeilua myös muiden sosiaali- ja terveydenhuollon ammattiryhmien käyttöön. Ensimmäisenä kokeilua laajennetaan kuntoutukseen fysioterapeuttien vastaanotoille sekä sosiaalihuollossa lasten, nuorten ja perheiden palveluihin.
Mistä on kyse?
Kokeilun aikana lääkärimme voi hyödyntää tekoälypohjaista verkkosovellusta, joka luo automaattisesti luonnoksen asiakas- ja potilastietojärjestelmään kirjattavista tiedoista.
Kokeilun avulla tutkimme, voiko tekoälyavustaja vähentää kirjaamiseen käytettävää aikaa ja toisaalta parantaa kirjausten laatua. Haluamme myös tietää, voimmeko näin parantaa asiakaskokemusta ja henkilöstön työtyytyväisyyttä.
Miten se toimii?
Vastaanoton tai tapaamisen aluksi ammattilainen käynnistää nauhoituksen sovelluksessa. Sovellus muuntaa vastaanotolla käydyn keskustelun tekstiksi ja tekee sen pohjalta kirjausluonnoksen. Kirjausluonnos on ehdotus siitä, mitä ammattilainen voisi tapaamisesta kirjata.
Tekoälyratkaisu poimii kirjausluonnokseen oleelliset asiat sille annettujen taustakehotteiden, eli toimintaohjeiden perusteella. Taustatietona tekoäly käyttää esimerkiksi THL:n kirjausohjeita.
Ammattilainen tarkistaa kirjausluonnoksen huolellisesti ja tekee siihen tarvittavat korjaukset ja täydennykset.
Kun tarvittavat muokkaukset on tehty, ammattilainen kopioi kirjausluonnoksen asiakas- ja potilastietojärjestelmään. Tämän jälkeen kirjausluonnos poistuu sovelluksesta. Tiedot tallentuvat vain asiakas- ja potilastietojärjestelmään.
Kyseessä on ammattilaisen kirjaamista helpottava apuväline, eikä nauhoitteesta synny teksti- tai äänitiedostoa, johon kukaan voisi palata myöhemmin. Kun teksti on tuotettu, palvelu poistaa äänitallenteen välittömästi. Puhetallenteet ovat lyhyissä pätkissä, eli missään vaiheessa ammattilaisen ja asiakkaan keskustelua ei tallenneta kokonaisuudessaan.
Miten ja missä sovellusta kokeillaan?
Tekoälyavusteista kirjausta kokeillaan tällä hetkellä
- Lääkäreiden vastaanotoilla Nummelan, Tapiolan, Leppävaaran ja Kirkkonummen terveysasemilla. Lisäksi sovellus on kokeilussa myös ammatinharjoittajalääkärillä Kalajärvellä.
- Fysio- ja toimintaterapiassa Tapiolan terveysasemalla.
- Lastensuojelussa Espoon keskuksen ja Leppävaaran alueilla sekä lastensuojelun perhehoidossa.
Vuoden 2025 aikana kokeilua laajennetaan myös muihin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin ja ammattiryhmiin.
Tapaamisen aluksi ammattilainen kertoo asiakkaalle, jos tekoälyä on tarkoitus käyttää kirjaamisen apuna. Asiakas voi halutessaan kieltäytyä nauhoituksesta, jolloin ammattilainen tekee kirjaukset perinteisellä tavalla. Kieltäytymisellä tai suostumisella ei ole vaikutusta asiakkaan saamaan palveluun tai hoitoon.
Keräämme kokeilun aikana palautetta ammattilaisilta ja kuulemme mielellämme myös asiakkaiden kokemuksia palautekanavan kautta.
Kokeilujen jälkeen arvioimme, jatkammeko ja laajennammeko tekoälyratkaisun käyttöä kirjaamistyössä.
Vuonna 2025 sosiaali- ja terveysministeriö rahoittaa tekoälyavusteisten kirjausten kokeilun laajentamista uusiin palveluihin. Kokeiluprojektimme on osa SOTE-tekoälyn ekosysteemin 10 projektin hankekokonaisuutta, jota DigiFinland koordinoi. Hankekokonaisuuden tavoitteena on edistää tekoälyn vastuullista hyödyntämistä sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra rahoitti kokeilun laajentumisvaihetta 9/2024-12/2024.
Lisätietoja:
Projektipäällikkö Tuuli Pajunen, ext-tuuli.pajunen@luvn.fi tai
Kehittämispäällikkö Veera Vihula, veera.vihula@luvn.fi