Hyvinvointialuetta rakentamassa - yhdessä
Kysyimme elokuussa tehdyssä strategiakyselyssä Länsi-Uudenmaan alueen asukkaiden ja henkilöstön mielipiteitä hyvinvointialueen arvoista, strategisista painopisteistä ja aiheista, joihin pitäisi kiinnittää erityistä huomiota. Yhteensä 2 129 henkilöä osallistui kyselyyn. Kiitos osallistumisesta!
Kysyimme elokuussa tehdyssä strategiakyselyssä Länsi-Uudenmaan alueen asukkaiden ja henkilöstön mielipiteitä hyvinvointialueen arvoista, strategisista painopisteistä ja aiheista, joihin pitäisi kiinnittää erityistä huomiota. Olemme myös kiinnostuneita siitä, miten asukkaamme ja henkilöstömme haluaisivat osallistua ja vaikuttaa Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen kehittämistyöhön, ja mitä kanavia voisimme käyttää hyvinvointialueen rakentumisesta sekä palveluista kertomiseen. Saimme runsaasti vastauksia ja palautetta, yhteensä 2 129 henkilöä osallistui kyselyyn.
Vaikuttaminen ja osallisuus
- Kyselyihin vastaamalla 75 %
- Äänestämällä vaaleissa 68 %
- Antamalla palautetta palveluista 61 %
Kolmen kärki osallistumisen, kehittämisen ja vaikuttamisen keinoissa oli selkeä: kyselyihin vastaaminen, äänestäminen sekä palautteenanto palveluista.
Liki 30 prosenttia koki mieluisaksi ja vaikuttavaksi vaihtoehdoksi asukasinfoihin ja -tilaisuuksiin osallistumisen (27 %). Myös asukasraatityöskentelylle löytyisi kysyntää, 17 prosenttia vastaajista kannatti asukasraatia osallisuuden ja kehittämisen muotona. Järjestövaikuttamiskanavaa eli järjestötoiminnassa mukana olemista ja sitä kautta vaikuttamista äänesti 12 prosenttia vastaajista. Osallisuus koettiin myös oikeutena saada tietoa, tilaamalla ja lukemalla asukas- ja henkilöstökirjeitä (11 %). Kyselyssä annettiin vain muutamia yksittäisiä vastauksia, joissa kerrottiin, ettei vastaaja usko lainkaan voivansa vaikuttaa hyvinvointialueen toimintaan tai kehittämiseen.
Tiedon väylät hyvinvointialueen rakentumisesta ja palveluista
Vastaajat kokivat verkkosivut, luvn.fi:n parhaimmaksi tiedon lähteeksi hyvinvointialueen rakentumisesta ja sen palveluista kertomiseen (luvn=Länsi-Uusimaa-Västra Nyland). Sosiaalisen median kanavat kirivät hyväksi kakkoseksi ja liki puolet vastaajista hyödyntäisivät ja lukisivat mielellään kotiin jaettua tiedotetta, jollainen on myös hyvinvointialueesta ja palveluista valmisteilla.
- Verkkosivut - www.luvn.fi 63 %
- Sosiaalinen media 59 %
- Kotiin jaettu tiedote 48 %
Perinteistä mediaa, kuten sanomalehtiä käyttäisi tai käyttää jo nyt tiedon lähteenä 34 prosenttia vastaajista. Uutisjuttujen painoarvo ja kiinnostavuus oli suurempi kuin radion (11 %). Hienoa on myös se, että 16 prosenttia asukkaiden vastaajista kuulee mieluusti tietoa palveluista hyvinvointialueen työntekijöiltämme ja palveluja tuottavilta yhteistyökumppaneiltamme.
Esihenkilöt hyvinvointialueuudistuksessa tärkeässä tehtävässä
Työntekijämme, ammattilaisemme, joita on meillä Länsi-Uudenmaalla hyvinvointialueen palveluksessa ensi vuonna yhteensä 9 000, toivovat vahvaa tukea ja viestintää esihenkilöiltään.
- Esihenkilö 43 %
- Henkilöstökokous 35 %
- Hyvinvointialueen intranet 35 %
Teamsin kautta järjestetyt säännölliset infotilaisuudet henkilöstölle, kuten virtuaaliset Perjantaikahvit tai Johdon foorumi, ovat myös vakiintuneet alueellamme kiinnostavaksi henkilöstön tiedon väyläksi (34 %) ja hyväksi kanavaksi hyvinvointialueen rakentumisesta kertomisessa. Tietoa on saatavilla myös yhteisestä yhteisöstämme, osallisuusalustalta, koska siirtyvä henkilöstö työskentelee tällä hetkellä kuntien ja kuntayhtymien palveluksessa. Yhteiset tilaisuudet tai tapahtumat koetaan myös tärkeiksi vuorovaikutuksen ja tiedon paikoiksi (21 %).
Kiitos osallistumisesta strategiatyöskentelyyn
Hyvinvointialueen strategiassa määritellään Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen perustehtävä, arvot sekä strategiset linjaukset ja päämäärät. Strategiaa on tehty yhteistyössä päätöksentekijöiden, aluevaltuutettujen, vaikuttamistoimielinten jäsenten, henkilöstön, asukkaiden sekä yhteistyökumppaneiden ja yritysten kanssa. Strategia on hyvän yhteistyön tulos. Kerromme Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen strategiasta lisää syksyn uutiskirjeissä.
