Vi bygger upp välfärdsområdet – tillsammans
I en strategienkät som genomfördes i augusti frågade vi invånarna och personalen i Västra Nyland om välfärdsområdets värderingar, strategiska prioriteringar och teman som man borde fästa särskild vikt vid. Sammanlagt 2 129 personer deltog i enkäten. Tack för deltagandet i strategiarbetet!
I en strategienkät som genomfördes i augusti frågade vi invånarna och personalen i Västra Nyland om välfärdsområdets värderingar, strategiska prioriteringar och teman som man borde fästa särskild vikt vid. Vi är också intresserade av hur våra invånare och vår personal vill delta i och påverka utvecklingsarbetet i Västra Nylands välfärdsområde och vilka kanaler vi kan använda för att berätta om välfärdsområdets uppbyggnad och tjänster. Vi fick många svar och kommentarer, sammanlagt 2 129 personer deltog i enkäten.
Påverkan och delaktighet
- Genom att besvara enkäter 75 %
- Genom att rösta i val 68 %
- Genom att ge respons på tjänsterna 61 %
De tre populäraste sätten att delta, utveckla och påverka var att besvara enkäter, rösta och ge respons på tjänsterna.
Nästan 30 procent ansåg att deltagande i informationsmöten och tillställningar för invånare är ett angenämt och verkningsfullt alternativ (27 %). Det finns också efterfrågan på invånarråd, 17 procent av de som svarade understödde invånarråd som en form av delaktighet och utveckling. 12 procent av de som svarade röstade på deltagande i föreningsverksamhet och påverkande genom den. Delaktighet upplevdes också som rätt att få information genom att beställa och läsa invånar- och personalbrev (11 %). I enkäten gavs endast några enstaka svar där den som svarade berättade att hen inte alls tror sig kunna påverka välfärdsområdets verksamhet eller utveckling.
Informationskanaler kring välfärdsområdets uppbyggnad och tjänster
De som svarade upplevde webbplatsen, luvn.fi, som bästa informationskälla för att berätta om välfärdsområdets uppbyggnad och dess tjänster (luvn = Länsi-Uusimaa - Västra Nyland). Kanalerna på sociala medier var en bra tvåa och nästan hälften av de som svarade skulle gärna läsa ett meddelande som delas ut till hemmen. Vi håller på att ta fram ett sådant meddelande om välfärdsområdet och dess tjänster.
- Webbplats - www.luvn.fi 63 %
- Sociala medier 59 %
- Meddelande som delas ut till hem 48 %
34 procent av de som svarade skulle använda eller använder redan nu traditionella medier, såsom tidningar, som informationskälla. Nyhetstexternas vikt och attraktivitet var större än radions (11 %). Det är också fint att 16 procent av invånarna som svarade på enkäten gärna lyssnar på välfärdsområdets personal och våra samarbetspartner som producerar tjänster när det gäller att få information om tjänsterna.
Cheferna har en viktig roll i välfärdsområdesreformen
Våra anställda, som nästa år är totalt 9 000 i Västra Nylands välfärdsområde, önskar starkt stöd och stark kommunikation från sina chefer.
- Chef 43 %
- Personalmöte 35 %
- Välfärdsområdets intranät 35 %
Regelbundna informationsmöten som ordnas för personalen via Teams, såsom Fredagskaffen eller Ledningens forum, har också etablerats som en intressant informationskanal för personalen (34 %) och en bra kanal för att berätta om välfärdsområdets uppbyggnad. Man kan få information också i vår gemenskap, delaktighetsplattformen, eftersom den personal som överförs för närvarande arbetar i kommuners och samkommuners tjänst. Gemensamma tillställningar eller evenemang upplevs också som viktiga forum för växelverkan och information (21 %).
Tack för deltagandet i strategiarbetet
I välfärdsområdets strategi fastställs Västra Nylands välfärdsområdes grundläggande uppgift, värderingar samt strategiska riktlinjer och mål. Strategin har utarbetats i samarbete med beslutsfattare, ledamöter i välfärdsområdesfullmäktige, medlemmar i påverkansorgan, personal, invånare samt samarbetspartner och företag. Strategin är ett resultat av gott samarbete. Vi berättar mer om strategin för Västra Nylands välfärdsområde i höstens nyhetsbrev.
