Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen siirtymä lähestyy

23.11.2022 7.50Päivitetty:9.12.2022 12.33

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on syntynyt kymmenen kunnan sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen perustalle. Hyvinvointialueellamme on lähes puoli miljoonaa asukasta ja yhdeksän tuhatta työntekijää.

Asukkaiden ja henkilöstön näkökulmasta suuri osa asioista säilyy täysin ennallaan. Palveluja saa samasta tutusta paikasta kuin ennenkin.

Kun siirtymävaihe on ohi ja hyvinvointialueen toiminta vakiintunut, alamme yhdessä uudistamaan ja kehittämään alueemme palveluja.

Vuodenvaihteessa voi joissakin palveluissa ilmetä tilapäisiä viiveitä ja häiriöitä, joten näin isossa uudistuksessa kaikkien kärsivällisyyttä tarvitaan.

Hyvinvointialueella on viisi palvelualuetta:

  • ikääntyneiden palvelut,
  • lasten, nuorten ja perheiden palvelut,
  • yhteiset sosiaali- ja terveyspalvelut,
  • vammaispalvelut ja
  • pelastuslaitos.

 

Mikä säilyy ennallaan?

Nämä asiat säilyvät ennallaan:

  • Palvelut asukkaille tuotetaan samalla tavalla kuin tähänkin saakka. 
  • Digitaaliset palvelut ovat asukkaiden käytössä sellaisena kuin nyt.
  • Siirtymän aikana kiireettömissä asioissa ohjataan hakeutumaan pääosin oman kunnan alueella oleviin palveluihin. 
  • Palvelusetelit säilyvät vaihtoehtona hyvinvointialueen palvelujen tuotannossa.
  • Vuoden 2023 alussa käytössä ovat pääosin nykyiset asiakas- ja potilastietojärjestelmät.
  • Psykologi- ja kuraattoripalvelut järjestetään jatkossakin oppilaitoksissa.
  • Kiireellisiä terveyspalveluita saa kaikilta hyvinvointialueen terveysasemilta.
  • Pelastustoimen palvelut säilyvät ennallaan, samoin vapaaehtoisten palokuntien toiminta. 
  • Hätäkeskustoiminta ei muutu – yleinen hätänumero on 112.

Keskeisimpiä muutoksia

Keskeisimpiä lähiajan muutoksia asukkaiden näkökulmasta ovat:

  • Asiakkaiden käyttämien palvelujen puhelinnumerot muuttuvat vaiheittain.
  • Palvelut löytyvät jatkossa www.luvn.fi verkkosivustolta suomeksi ja ruotsiksi sekä englanniksi. (LUVN=LU-Länsi-Uusimaa, VN-Västra Nyland).
  • Asukkaille tulee yhtenäiset sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut sekä tukien myöntämisen periaatteet. Asiakasmaksut on säädetty lailla ja maksut sovitetaan maksukykyyn.​ Asiakasmaksuista päätetään joulukuussa.
  • Seniori-info aukeaa 20.12. - tietoa ja tukea saa yhdestä paikasta.

    Seniori-info palvelee kahdessa numerossa:​
    • Itäinen alue (Espoo, Kauniainen, Kirkkonummi): 029 1512 270​
    • Läntinen alue (Hanko, Inkoo, Karkkila, Lohja, Raasepori, Siuntio ja Vihti): 029 1512 280

Puhelinnumeroihin tulevat muutokset

  • Hyvinvointialueella otetaan käyttöön yhteinen asiakaspalvelun puhelujärjestelmä.
  • Valtaosa puhelinnumeroista vaihtuu alkuvuoden aikana, muutoksia tapahtuu kuitenkin koko vuoden 2023 ajan.
  • Siirrot uuteen järjestelmään tehdään vaiheistetusti palvelulinjoittain.
  • Nykyisten 09- ja 019-alkuisten puhelinnumerojen tilalle tulee 029 -alkuinen puhelinnumero tai matkapuhelinnumero.
  • Siirron tapahduttua asukkaille kerrotaan uudet palvelunumerot, joihin voi soittaa. Aiemmin käytössä olleista numeroista ei ole soitonsiirtoa uusiin. Puhelinnumeroihin tulee siirtohetkenä ”numero on muuttunut”-tiedote, jossa kerrotaan uusi puhelinnumero.
  • Ajantasaiset puhelinnumerot löytyvät ensisijaisesti luvn.fi-verkkosivuilta.
  • Hyvinvointialueen asiakaspalvelu avautuu 2.1.2023 p. 029 151 2000. Palvelemme arkisin klo 8-16 yleisneuvontaan ja hyvinvointialueen palveluihin liittyvissä asioissa.

Minne otan ensi vuonna yhteyttä, jos sairastun?

Voit ottaa yhteyttä terveysasemalle aikaisempaan tapaan. Puhelinnumerot muuttuvat vaiheittain ensi vuoden alussa. Tiedotamme puhelinnumeroiden vaiheittaisesta muuttumisesta www.luvn.fi –sivustolla.

Olen varannut ajan vastaanotolta, säilyykö se ennallaan?

Kyllä, kaikki nykyiset palvelut ja annetut ajanvaraukset säilyvät ennallaan vuoden vaihteen jälkeen.