Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen siirtymä lähestyy

Julkaistu: 23.11.2022 7.50Päivitetty: 5.12.2022 10.53
Piirroskuva Länsi-Uudenmaan alueesta ja teksti Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue Västra Nylands välfärdsområde.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue on syntynyt kymmenen kunnan sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen perustalle. Hyvinvointialueellamme on lähes puoli miljoonaa asukasta ja yhdeksän tuhatta työntekijää.

Asukkaiden ja henkilöstön näkökulmasta suuri osa asioista säilyy täysin ennallaan. Palveluja saa samasta tutusta paikasta kuin ennenkin.

Kun siirtymävaihe on ohi ja hyvinvointialueen toiminta vakiintunut, alamme yhdessä uudistamaan ja kehittämään alueemme palveluja.

Vuodenvaihteessa voi joissakin palveluissa ilmetä tilapäisiä viiveitä ja häiriöitä, joten näin isossa uudistuksessa kaikkien kärsivällisyyttä tarvitaan.

Hyvinvointialueella on viisi palvelualuetta:

  • ikääntyneiden palvelut,
  • lasten, nuorten ja perheiden palvelut,
  • yhteiset sosiaali- ja terveyspalvelut,
  • vammaispalvelut ja
  • pelastuslaitos.

 

Mikä säilyy ennallaan?

Nämä asiat säilyvät ennallaan:

  • Palvelut asukkaille tuotetaan samalla tavalla kuin tähänkin saakka. 
  • Digitaaliset palvelut ovat asukkaiden käytössä sellaisena kuin nyt.
  • Siirtymän aikana kiireettömissä asioissa ohjataan hakeutumaan pääosin oman kunnan alueella oleviin palveluihin. 
  • Palvelusetelit säilyvät vaihtoehtona hyvinvointialueen palvelujen tuotannossa.
  • Vuoden 2023 alussa käytössä ovat pääosin nykyiset asiakas- ja potilastietojärjestelmät.
  • Psykologi- ja kuraattoripalvelut järjestetään jatkossakin oppilaitoksissa.
  • Kiireellisiä terveyspalveluita saa kaikilta hyvinvointialueen terveysasemilta.
  • Pelastustoimen palvelut säilyvät ennallaan, samoin vapaaehtoisten palokuntien toiminta. 
  • Hätäkeskustoiminta ei muutu – yleinen hätänumero on 112.

Keskeisimpiä muutoksia

Keskeisimpiä lähiajan muutoksia asukkaiden näkökulmasta ovat:

  • Asiakkaiden käyttämien palvelujen puhelinnumerot muuttuvat vaiheittain.
  • Palvelut löytyvät jatkossa www.luvn.fi verkkosivustolta suomeksi ja ruotsiksi sekä englanniksi. (LUVN=LU-Länsi-Uusimaa, VN-Västra Nyland).
  • Asukkaille tulee yhtenäiset sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut sekä tukien myöntämisen periaatteet. Asiakasmaksut on säädetty lailla ja maksut sovitetaan maksukykyyn.​ Asiakasmaksuista päätetään joulukuussa.
  • Seniori-info aukeaa 20.12. - tietoa ja tukea saa yhdestä paikasta.
    Seniori-info palvelee kahdessa numerossa:​
    • Itäinen alue (Espoo, Kauniainen, Kirkkonummi): 029 1512 270​
    • Läntinen alue (Hanko, Inkoo, Karkkila, Lohja, Raasepori, Siuntio ja Vihti): 029 1512 280

Asiakasnumeroihin tulee muutoksia

  • Hyvinvointialueelle siirryttäessä 09- ja 019-alkuisten puhelinnumerojen tilalle tulee 029 151 -alkuinen puhelinnumero.
  • Hyvinvointialueella otetaan käyttöön yksi yhtenäinen asiakaspalvelupuheluiden hoitamiseen tarkoitettu järjestelmä.
  • Vanhojen järjestelmien ja puhelinnumeroiden käyttö päättyy, kun uusi puhelinjärjestelmä tulee käyttöön. Siirrot uuteen järjestelmään tehdään vaiheittain ja palvelulinjoittain.
  • Asiakaspalvelunumeroon soittavat asukkaat soittavat jatkossa uuteen numeroon. Vanhoihin numeroihin tulee siirtohetkenä ”numero on muuttunut”-tiedote.
  • Viestimme uusista puhelinnumeroista ensisijaisesti luvn.fi-verkkosivujen kautta.

Minne otan ensi vuonna yhteyttä, jos sairastun?

Voit ottaa yhteyttä terveysasemalle aikaisempaan tapaan. Puhelinnumerot muuttuvat vaiheittain ensi vuoden alussa. Tiedotamme puhelinnumeroiden vaiheittaisesta muuttumisesta www.luvn.fi –sivustolla.

Olen varannut ajan vastaanotolta, säilyykö se ennallaan?

Kyllä, kaikki nykyiset palvelut ja annetut ajanvaraukset säilyvät ennallaan vuoden vaihteen jälkeen. 

Tietoa ja viestintää hyvinvointialueesta