Asiakaslaskutuksen tilanne ja maksaminen 

26.10.2023 10.43

Hyvinvointialueen laskutuksessa on ollut viiveitä kuluvana vuonna erityisesti toiminnan käynnistymisvaiheeseen liittyneistä järjestelmähaasteista johtuen. Myös laskutukseen liittyvissä perusprosesseissa on ollut viiveitä alkuvaiheessa ja se on hidastanut laskujen toimittamista asiakkaille. Ongelmien korjaantumisen myötä asiakkaille on lähtenyt puuttuneet laskut kerralla, mutta tilanne on nykyisin normalisoitunut ja jatkossa laskut tulevat asiakkaille normaalien toimitusaikojen puitteissa kuukausittain.   

Asiakkaiden tilanteen helpottamiseksi laskuihin on määritelty tavanomaista pidempi maksuaika, 60 päivää. Asiakkaille on varattu mahdollisuus myös tarvittaessa sopia maksujärjestelyistä, mikäli 60 päivän maksuaika ei ole riittävä tässä tilanteessa. 

Eräpäivän saa siirrettyä olemalla yhteydessä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen laskujen osalta Sarastian asiakaspalveluun joko soittamalla numeroon 020 6399 400 (arkisin 8-16) tai sähköisen asioinnin kautta osoitteessa  https://asiakaspalvelu.sarastia.fi/#asioi-verkossa(ulkoinen linkki). Myös muissa laskun maksamiseen liittyvissä kysymyksissä tulee olla yhteydessä Sarastian asiakaspalveluun.   

Lisätietoja laskun sisällöstä voi tiedustella hyvinvointialueen asiakaspalvelusta numerosta 029 151 2000 (arkisin 8-16). Asiakaspalvelumme ohjaa yhteydenoton oikeaan paikkaan.   

Hyvinvointialueen asiakaspalvelu voi myös auttaa, mikäli asiointi Sarastian palvelukanavissa tuntuu haastavalta.  

Laskujen vastaanottaminen   

Laskut toimitetaan ensisijaisesti sähköisinä verkkolaskuina tai kuluttajan e-laskuina. Henkilöasiakkaat voivat aktivoida e-laskutilauksen omassa verkkopankissaan ensimmäisen laskun saavuttua. Tarkempia tietoja e-laskuihin liittyvistä eri toiminnallisuuksista saa omasta pankista.  

Laskut on myös mahdollista vastaanottaa Postin OmaPostiin tai Kivran palveluun. Näiden sähköisten postilaatikkojen käyttöönotosta löytyy lisätietoa OmaPosti(ulkoinen linkki)n tai Kivra(ulkoinen linkki)n nettisivulta.  

Paperilaskun vastaanotto on edelleen myös mahdollista. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue kuitenkin toivoo, että mahdollisimman moni valitsee sähköisen laskun.  

Maksumuistutukset ja perintä  

Mikäli asiakas on saanut maksumuistutuksen laskusta, mutta ei alkuperäistä laskua, hän voi olla yhteydessä Reviren asiakaspalveluun osoitteessa Asiakaspalvelu - Revire(ulkoinen linkki) tai puhelimitse 020 6399 420 (arkisin 8-17). 

Koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue