Kundfaktureringens situation och att betala

26.10.2023 10.47

Under innevarande år har det förekommit fördröjningar i välfärdsområdets fakturering, särskilt på grund av systemutmaningar i anslutning till verksamhetens inledningsskede. Det har också förekommit fördröjningar i de grundläggande faktureringsprocesserna i det inledande skedet vilket har fördröjt leveransen av fakturor till kunderna. I och med att problemen har åtgärdats har kunderna fått de saknade fakturorna på en gång, men situationen har numera normaliserats och i fortsättningen kommer fakturorna till kunderna varje månad inom normala leveranstider.  

För att underlätta kundernas situation har en längre betalningstid än normalt, 60 dagar, fastställts för fakturorna. Kunderna har också reserverats möjlighet att vid behov komma överens om betalningsarrangemang, om en betalningstid på 60 dagar inte är tillräcklig i denna situation.

Förfallodagen kan flyttas genom att kontakta Sarastias kundtjänst, när det gäller fakturor från Västra Nylands välfärdsområde, antingen genom att ringa numret 020 6399 400 (vardagar 8–16) eller via e-tjänsten på adressen https://asiakaspalvelu.sarastia.fi/#asioi-verkossa(extern länk). Även i andra frågor som gäller betalningen av fakturor ska man kontakta Sarastis kundtjänst.  

Mer information om fakturans innehåll fås från välfärdsområdets kundtjänst på numret 029 151 2000 (vardagar 8–16). Vår kundtjänst styr kontakten till rätt ställe.  

Välfärdsområdets kundtjänst kan också hjälpa om det känns utmanande att uträtta ärenden i Sarastias servicekanaler. 

Mottagande av fakturor  

Fakturorna skickas i första hand som elektroniska nätfakturor eller som konsumentens e-fakturor. Personkunder kan aktivera en e-fakturabeställning i sin egen nätbank när den första fakturan har kommit. Närmare information om olika funktioner i anslutning till e-fakturor får man från den egna banken. 

Fakturorna kan också tas emot i Postens OmaPosti eller i tjänsten Kivra. Mer information om att börja använda dessa elektroniska postlådor finns på webbplatserna för OmaPosti(extern länk) eller Kivra(extern länk)

Det är fortfarande möjligt att ta emot pappersfakturor. Västra Nylands välfärdsområde önskar dock att så många som möjligt väljer den elektroniska fakturan. 

Betalningspåminnelser och indrivning 

Om kunden har fått en betalningspåminnelse om fakturan, men inte om den ursprungliga fakturan, kan hen kontakta Revires kundtjänst på adressen Kundservice - Revire(extern länk) eller per telefon 020 6399 420 (vardagar 8–17).  

Hela Västra Nylands välfärdsområde