Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue yhtenäistää asiakas- ja potilastietojärjestelmiään
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue valmistelee asiakas- ja potilastietojärjestelmien (APTJ) hankinnan kilpailutusta. Tavoitteena on ottaa käyttöön yhteinen, koko hyvinvointialuetta palveleva APT-järjestelmä. Kilpailutuksen rinnalla on käynnissä nykyisten APT-järjestelmien yhtenäistäminen, joka tukee toiminnan yhdenmukaistamista ja vähentää päällekkäisten järjestelmien aiheuttamia kustannuksia.
Suppeammassa käytössä olevista asiakas- ja potilastietojärjestelmistä luovutaan jo ennen yhteisen järjestelmän hankintaa ja käyttöön otetaan hyvinvointialueella laajemmin käytössä olevia asiakas- ja potilastietojärjestelmiä. Palvelut ja toimipisteet pysyvät samoina, mutta esimerkiksi sähköisiin lomakkeisiin ja asiointikanaviin tulee muutoksia. Ensi vaiheessa muutos koskee Kauniaisia. Järjestelmien vaihdokset eivät vaadi asukkailta toimenpiteitä.
Kauniainen ja Espoo samojen järjestelmien piiriin
Kauniaisissa siirrytään käyttämään samoja asiakas- ja potilastietojärjestelmiä kuin Espoossa. Muutos toteutuu vaiheittain siten, että loppuvuonna 2023 siirto koskee vammaispalveluja, aikuisten sosiaalipalveluja (esimerkiksi toimeentulotuki), mielenterveys- ja päihdepalvelujen asumispalveluja sekä Lapset, nuoret, perheet -palvelualueen osalta esimerkiksi lastensuojeluilmoituksia.
Kauniaisten terveysasemapalvelujen, suun terveydenhuollon, mielenterveys- ja päihdepalvelujen avopalvelujen ja neuvoloiden sekä kouluterveyden osalta muutos tapahtuu keväällä 2024. Tuolloin esimerkiksi asiakkaiden käyttämä sähköinen asiointikanava muuttuu. Myös iäkkäiden palveluiden, Seniori-infon, kotihoidon ja kotona asumista tukevien palveluiden, sekä asumispalveluiden osalta muutos tapahtuu keväällä 2024. Tiedotamme kevään muutoksista tarkemmin, kun aikataulut ovat varmistuneet.
Ennen uuden, kilpailutetun, asiakas- ja potilastietojärjestelmäkokonaisuuden käyttöönottoa selvitämme myös muiden palvelujen ja järjestelmien yhtenäistämisten mahdollisuutta.
Järjestelmien yhtenäistäminen sujuvoittaa asiointia – alussa saattaa esiintyä hitautta
Asiakas- ja potilastietojärjestelmien yhtenäistäminen sujuvoittaa asiakkaiden asiointia ja helpottaa ammattilaisten työtä. Yhtenäisemmät järjestelmät voivat tulevaisuudessa mahdollistaa myös helpomman asioinnin esimerkiksi naapurikunnan yksikössä.
Palvelut ja toimipisteet pysyvät samoina myös järjestelmämuutosten jälkeen, mutta esimerkiksi sähköisten lomakkeiden ulkonäkö muuttuu. Siirtymävaiheessa sähköisessä asioinnissa voi olla katkos. Palveluissa saattaa myös esiintyä hitautta, kun ammattilaiset ottavat käyttöön uutta järjestelmää.
Olemme pahoillamme muutoksien mahdollisesti aiheuttamasta haitasta ja kiitämme asiakkaitamme ymmärryksestä. Jos haluat antaa meille palautetta, voit tehdä sen osoitteessa www.luvn.fi/palaute.