Västra Nylands välfärdsområde förenhetligar sina klient- och patientdatasystem
Västra Nylands välfärdsområde förbereder en konkurrensutsättning av upphandlingen av klient- och patientdatasystemen (KPDS). Målet är att införa ett gemensamt klient- och patientdatasystem som betjänar hela välfärdsområdet. Vid sidan av konkurrensutsättningen pågår förenhetligande av de nuvarande klient- och patientdatasystemen som stöder harmoniseringen av verksamheten och minskar kostnaderna som orsakas av överlappande system.
Välfärdsområdet avstår från klient- och patientdatasystem som används i begränsad utsträckning redan före upphandlingen av det gemensamma systemet och samtidigt införs klient- och patientdatasystem som används i mer omfattande utsträckning i välfärdsområdet. Tjänsterna och verksamhetsställena bevaras, men till exempel de elektroniska blanketterna och kontaktkanalerna kommer att ändras. I första fasen gäller förändringen Grankulla. Byte av system kräver inga åtgärder av invånarna.
Grankulla och Esbo omfattas av samma system
I Grankulla övergår man till att använda samma klient- och patientdatasystem som används i Esbo. Förändringen genomförs stegvis så att överföringen i slutet av 2023 gäller funktionshinderservice, socialservice för vuxna (till exempel utkomststöd), boendeservice inom mentalvårds- och missbrukartjänsterna samt till exempel barnskyddsanmälningar inom serviceområdet för barn, unga och familjer.
I fråga om hälsostationstjänsterna i Grankulla, munhälsovården, mentalvårds- och missbrukartjänsternas öppenvårdstjänster och mödra- och barnrådgivningen samt skolhälsovården sker förändringen våren 2024. Då ändras till exempel den elektroniska kontaktkanal som klienterna använder. Även då det gäller tjänster för äldre, Seniorinfo, hemvård och tjänster som stöder boende hemma samt boendeservice sker förändringen under våren 2024. Vi informerar närmare om vårens ändringar när tidtabellen har fastställts.
Innan vi tar i bruk det nya, konkurrensutsatta klient- och patientdatasystemshelheten utreder vi också möjligheten att förenhetliga övriga tjänster och system.
Harmoniseringen av systemen gör det smidigare att uträtta ärenden – i början kan det förekomma fördröjningar
Förenhetligandet av klient- och patientdatasystemen gör det smidigare för klienterna att uträtta ärenden och underlättar vårdpersonalens arbete. Enhetligare system kan i framtiden också göra det lättare att uträtta ärenden till exempel vid en enhet i grannkommunen.
Tjänsterna och verksamhetsställena bevaras även efter systemändringarna, men till exempel de elektroniska blanketternas utseende förändras. I övergångsskedet kan det förekomma avbrott i den elektroniska ärendehanteringen. Det kan också förekomma fördröjningar i tjänsterna när personalen börjar använda det nya systemet.
Vi beklagar eventuella olägenheter som förändringarna orsakar och tackar våra klienter för deras förståelse. Om du vill ge oss respons kan du göra det på adressen www.luvn.fi/sv/respons.