Digitaalinen asiointi Lunna laajenee – nyt jo 46 000 tyytyväistä käyttäjää

27.5.2025 5.00Päivitetty:27.5.2025 6.26
Luonnossa ulkoileva mies istuu kivellä ja käyttää kännykkää.

Hyvinvointialueen digitaalinen asiointipalvelu Lunna laajenee. Lunnassa voi 27.5. alkaen hoitaa entistä enemmän asioita helposti ja sujuvasti. Uutena palveluna avataan kuntoutuksen videovastaanotot.

Kuntoutusta tarvitseva asiakas voi lähettää Lunnassa kiireettömän viestin, johon vastaavat kuntoutussuunnittelijat ja fysioterapeutit. Videovastaanotot siirtyvät toteutettavaksi Lunnan kautta, mikä helpottaa asiointia, kun palvelut löytyvät samasta paikasta.  

Videovastaanotot tuovat joustavuutta erityisesti fysioterapian ja toimintaterapian asiakkaille. Usein asiakkaan ensimmäinen tapaaminen on kasvokkain, mutta jatkokäynnit voidaan toteuttaa videon välityksellä. Tämä helpottaa arkea ja parantaa palvelun saavutettavuutta. Fysioterapian esitietolomake puolestaan sujuvoittaa asiointia ja tukee vastaanottojen valmistelua. Nyt se on kaikkien kuntoutuksen asiakkaiden käytössä Lunnassa. 

Lunnasta hyvää palautetta asiakkailta 

Lunna otettiin käyttöön 9.4. Reilun kuukauden aikana palveluun on rekisteröitynyt jo noin 46 000 länsiuusimaalaista, ja määrä kasvaa päivittäin.  

Lunnan chat-viestien vastausajan mediaani on 3 minuuttia. Ratkaistuja chat-keskusteluja on lähes 15 000. Vastauksen kiireettömiin viesteihin on ensimmäisen kuukauden aikana saanut monesti jo samana arkipäivänä.  

Asiakastyytyväisyys on ollut erinomainen: asiakkaat ovat antaneet asteikolla yhdestä viiteen arvosanaksi keskimäärin 4,1. Käyttäjät ovat kiittäneet erityisesti palvelun nopeutta ja helppokäyttöisyyttä.  

Moni Lunnan käyttäjä on toivonut ajanvarauksen avaamista palveluun. Se ei ole vielä mahdollista, mutta on suunnitteilla vuodelle 2026. Tällä hetkellä ajanvaraus hoituu kätevimmin chatin kautta. 

Lunna apuna myös kesällä  

Kesällä liikutaan ja lomaillaan – ja Lunna kulkee mukana. Asioita voi hoitaa mobiilisti tai tietokoneella myös mökillä, matkoilla tai kotisohvalla. Lunna palvelee myös vapaa-ajan asukkaita ja matkailijoita, jotka oleskelevat tilapäisesti Länsi-Uudellamaalla. 

Osa hyvinvointialueen toimipisteistä toimii kesällä supistetuin aukioloajoin. Ajankohtaiset tiedot löytyvät verkkosivuilta luvn.fi. Lunna toimii kesällä samaan tapaan kuin muulloinkin: chat on auki arkipäivisin klo 8–16 ja kiireettömän viestin voi lähettää joka päivä kellon ympäri. 

Ota Lunna käyttöön 

Etkö ole vielä Lunnassa? Lataa sovellus sovelluskaupastasi tai kirjaudu selaimella: Lunna.fi(ulkoinen linkki) 

Koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue