Lunnas digitala ärendehantering utvidgas – 46 000 nöjda användare redan nu

27.5.2025 5.00Uppdaterad:27.5.2025 6.26

Välfärdsområdets digitala ärendehantering Lunna utvidgas. Från och med den 27 maj kan allt fler ärenden skötas enkelt och smidigt i Lunna. En av de nya tjänsterna är videomottagning för rehabilitering.

En klient som behöver rehabilitering kan från och med 27.5.2025 skicka ett icke-brådskande meddelande i Lunna och få svar från en rehabiliteringsplanerare eller fysioterapeut. Videomottagningarna överförs till Lunna, vilket underlättar uträttandet av ärenden när tjänsterna finns på samma ställe.

Videomottagningar ger flexibilitet, särskilt för klienter inom fysioterapi och ergoterapi. Ofta är klientens första besök ansikte mot ansikte, men kommande besök kan genomföras över video. Detta underlättar vardagen och förbättrar tjänstens tillgänglighet. Blanketten för förhandsuppgifter gör det smidigare att uträtta ärenden och stöder förberedelserna inför mottagning. Nu kan den användas i Lunna av alla rehabiliteringsklienter.

Lunna har fått god respons från kunderna

Lunna togs i bruk 9.4. Under drygt en månad har redan cirka 46 000 västnylänningar registrerat sig i tjänsten och siffran ökar för varje dag.

Medianen för svarstiden för chattmeddelanden i Lunna är 3 minuter och nästan 15 000 chattsamtal har genomförts. Svar på icke-brådskande meddelanden fås under en månad och oftast redan samma vardag.

Kundnöjdheten har varit utmärkt: på skalan 1–5 har kunderna i genomsnitt gett betyget 4,1. Användarna har särskilt tackat för att tjänsten fungerar snabbt och för att den är användarvänlig.

Många Lunna-användare har önskat att man skulle kunna boka tider i tjänsten. Det är ännu inte möjligt, men planeras till 2026. För närvarande sköts tidsbokning enklast via chatten.

Lunna står till din tjänst även under sommaren

På sommaren har vi semester och reser runt – och Lunna följer med. Du kan sköta dina ärenden på mobilen eller datorn - på stugan, på resan eller hemma från soffan. Lunna betjänar också fritidsinvånare och turister som tillfälligt vistas i Västra Nyland.

En del av välfärdsområdets verksamhetsställen har begränsade öppettider under sommaren. Aktuell information finns på webbplatsen luvn.fi. Lunna fungerar som vanligt under sommaren: chatten är öppen vardagar kl. 8–16 och icke-brådskande meddelanden kan skickas varje dag, dygnet runt.

Börja använda Lunna

Har du inte Lunna ännu? Ladda ner appen från din appbutik eller logga in i webbläsaren: Lunna.fi(extern länk)

Hela Västra Nylands välfärdsområde