Kontakt och tidsbokning inom mun- och tandvården

Vi svarar på kontaktbegäranden digitalt och per telefon. För att servicen ska löpa smidigt ber vi dig använda en kontaktkanal åt gången. Om du har ringt oss, vänta på ett återuppringningssamtal. Om du har skickat ett meddelande i Lunna, vänta på ett svar i Lunna. Om du kontaktar oss i flera kanaler blir vår service långsammare, vilket i sin tur förlänger köerna.

Det viktigaste arbetet för vår mun- och tandhälsa gör vi hemma, med en bra egenvård. Tips och anvisningar för att upprätthålla och främja munhälsan finns här. 

luvn.terveytesi.fi – boka tid på webben

luvn.terveytesi.fi(extern länk) kan du själv boka tid i följande situationer. I tjänsten kan du också kontrollera, flytta eller avboka din tid samt fylla i blanketten för förhandsuppgifter.

  • Mun- och tandvårdens jour för vuxna. Brådskande vård, t.ex. svår smärta eller svullnad som inte lindras med värkmedicin. Tider kan bokas för samma dag på Esbo eller Lojo sjukhus. Nya tider öppnas för bokning dagligen kl. 00.01.
  • Spricka eller annat störande besvär: Brådskande ärende som ändå inte kräver omedelbar vård. Obs! Gäller inte undersökningar.
  • Undersöknings- och behandlingstider när du har en gällande vårdplan.
  • Tandkontroll för barn och unga: Barn och unga kallas till regelbundna kontroller enligt välfärdsområdets plan.

Du kan också boka tid på en annan ort. Var då beredd att sköta eventuell fortsatt vård vid samma tandklinik. Om t.ex. en person från Esbo bokar tid i Lojo, ordnas även den fortsatta vården i Lojo. Det säkerställer vårdens kontinuitet och ger dig bästa möjliga vård. 

Lunna

Vår chatt i Lunna betjänar vardagar kl. 8–16. I chatten kan du till exempel sköta ärenden som gäller tidsbokning.  Chatten är avsedd att ske i nära realtid, därför stängs den om du inte svarar på vårt meddelande inom 10 minuter.

Du kan lämna ett icke-brådskande meddelande till oss dygnet runt. Du kan till exempel ställa frågor om din vård. Ärenden som gäller tidsbokningar kan inte skötas via icke-brådskande meddelanden. Vi svarar på meddelanden inom tre vardagar. Vi väntar på ditt svar i tre vardagar; därefter stängs diskussionen.

Det går inte att skicka nya meddelanden i en stängd chatt eller diskussionstråd. Har du ett nytt ärende, starta en ny chatt eller skicka ett nytt meddelande.

Du hittar dina tidigare diskussioner

  • i mobilappen via fliken diskussioner och därefter "historik" högst upp.
  • i desktopversionen via listan Egna händelser på startsidan.

Ladda ner Lunna i appbutiken eller använd tjänsten på webben: www.lunna.fi(extern länk)

Kontakt per telefon

  • Journumret för tandvården betjänar vardagar kl. 7–16.
  • Tidsbokning för icke-brådskande vård: vardagar kl. 8–16.

Telefonnummer per kommun finns på sidan för mun- och tandvården.

Du kan boka tid per telefon om du är ny klient eller om du inte har en tidigare individuell vårdplan.

Vi använder ett system för återuppringning. Vi ringer upp från 029 151 2770 (Esbo) eller 029 151 3200 (övriga kommuner, observera att detta nummer inte kan ringas upp). Vi försöker nå dig två gånger.

Avbokning av tid inom mun- och tandvården

Ibland blir det ändringar i planerna och då är det viktigt att du avbokar den tid som bokats för dig. På det här sättet kan vi erbjuda tiden till någon annan. Tiden måste avbokas senast kl. 12 dagen innan. För en oanvänd mottagningstid som inte har avbokats debiteras en avgift på 56,70 euro av alla som har fyllt 18 år.

Läs mer om avbokning av en mottagningstid inom munhälsovården.

Hela Västra Nylands välfärdsområde