Västra Nylands räddningsverks registerbeskrivning för självutvärderingsenkäten om brandsäkerheten i småhus

Registerbeskrivning
EU:s allmänna dataskyddsförordning (2016/679)

 

1. Personuppgiftsansvarig

Västra Nylands välfärdsområdesstyrelse

2. Ansvarig person för registret

Uppgiftsbeteckning

Brandchefen, Förebyggande av olyckor, Västra Nylands räddningsverk

3. Kontaktperson för registret

Uppgiftsbeteckning

Räddningschefen, Hantering av personalresurser, Västra Nylands räddningsverk

Kontaktuppgifter

Västra Nylands välfärdsområde
PB 33
02033 Västra Nylands välfärdsområde

Växel: 029 151 2000

4. Ändamålen med behandlingen av personuppgifter och den rättsliga grunden för behandlingen

Ändamålen med behandlingen

Syftet med behandlingen av personuppgifter i registret är att genomföra den lagstadgade tillsynen i enlighet med 78 § i räddningslagen och utifrån det insamlas uppgifter av invånarna som bor i småhus i området med hjälp av självutvärderingsenkäter.

Den rättsliga grunden för behandlingen

Artikel 6.1 e i EU:s allmänna dataskyddsförordning: behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning.

Central lagstiftning

  • EU:s allmänna dataskyddsförordning (679/2016)
  • Dataskyddslagen (1050/2018)
  • Räddningslagen (379/2011)

5. Registrets datainnehåll

Uppgifter som samlas in är fastighetens adress, namnet på personen som fyller i enkäten eller som äger fastigheten, telefonnummer och e-postadress samt uppgifter om aspekter som hänför sig till fastighetens brandsäkerhet, som den som svarar på enkäten uppger.

6. Regelmässigt utlämnande av personuppgifter

Uppgifter utlämnas inte regelmässigt och överförs inte utanför EU eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES).

7. Uppgifternas lagringstider

Uppgifterna som samlas in lagras i den sammanlagda tiden av 10 år och objektets tillsynsintervall. Frågeformulären om brandsäkerheten i småhus lagras därmed i 20 år.

8. Personuppgifternas informationskällor

Fastigheternas adressuppgifter erhålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Personuppgifterna och uppgifterna som hänför sig till aspekter som påverkar fastighetens brandsäkerhet erhålls direkt av klienten när hen svarar på enkäten.