Invånarna önskar att funktionshinderservicen inom välfärdsområdet är klientorienterad och smidig
Den första frågan gällde kvaliteten på den nuvarande funktionshinderservicen. Vi fick både positiva och negativa resultat: 36,5 procent av dem som deltog i enkäten anser att den funktionshinderservice som kommunen ordnar håller för närvarande mycket eller ganska hög kvalitet, medan 48 procent anser att servicen håller ganska eller mycket låg kvalitet. 15,5 procent av dem som svarade valde alternativet ”Jag vet inte”.
Det är inte möjligt att jämföra de olika kommunerna med varandra eftersom antalet invånare som svarade på enkäten är så litet. I vissa kommuner var andelen invånare som deltog i enkäten cirka två procent, det vill säga färre än fem personer.
Invånarna ser fram emot social- och hälsovårdsreformen
Över hälften (54,5 procent) av dem som svarade på enkäten uppgav att den känsla som bäst beskriver deras känslor kring social- och hälsovårdsreformen är hoppfullhet eller rentav entusiasm. En tiondel förhåller sig neutralt till reformen, medan en dryg tredjedel (35,5 procent) av dem som svarade inte är förtjusta över förändringen eller valde alternativet ”Jag får ångest bara jag tänker på den”.
I den tredje frågan fick invånarna ange fem kvalitetsfaktorer som är allra viktigast för dem som klient inom funktionshinderservicen i det kommande välfärdsområdet. Majoriteten (90 procent) önskar att klienternas behov beaktas. 74 procent av dem som svarade anser att den näst viktigaste kvalitetsfaktorn är kompetent personal, och den tredje viktigaste faktorn är en smidig servicekedja (63 procent). På fjärde plats finns en snabb tillgång till tjänsterna (60 procent), och personalens förmåga att lyssna och bemöta kom på femte plats (52 procent).
Klienterna vill delta i beredningen
I slutet av enkäten kunde invånarna berätta om sina tankar i ett öppet fält. Svaren var mångsidiga: invånarna önskar ett öppet och transparent beslutsfattande, mer information om tjänsterna och möjligheter till stödåtgärder samt att få alla tjänster över en disk inom funktionshinderservicen. Klienterna önskade också att personer med autismspektrumtillstånd och personer med neuropsykiatriska svårigheter ska beaktas bättre i funktionshinderservicen samt att det överhuvudtaget ska finnas en tydlig servicekedja för den här klientgruppen.
De här svaren kan sägas återspegla nuläget därför att klienterna önskar bättre service speciellt i de ovannämnda frågorna. Resultaten av enkäten kommer att användas i beredningen av tjänsterna inom hela välfärdsområdet.
Välkommen till informationsmöten för invånare om
funktionshinderservicen inom Västra Nylands välfärdsområde
Vi ordnar informationsmöten om beredningen av funktionshinderservicen i Västra Nyland via Teams i juni och september:
torsdagen den 2 juni 2022 kl. 17–19
torsdagen den 8 september 2022 kl. 17–19.
Teams-länken till infomötena kommer att finnas på den här sidan några dagar före evenemangen.
Läs också: Funktionshinderservicen på väg mot Västra Nylands välfärdsområde
