Lyckad start på verkstadsserie om främjande av en verkningsfull upplevelse av delaktighet

26.9.2022 5.05

Avsikten med verkstäderna som inleddes i augusti är att förtydliga de framtida behoven och genomslagskraftens utvecklingsriktning inom funktionshinderservicen för barn och unga i Västra Nylands välfärdsområde. På verkstäderna samlar man tillsammans med de som använder servicen och experter som arbetar med servicen tankar kring hur servicen ska utformas och utföras och hurdana verkningar servicen ska ha. Frågorna granskas ur perspektivet för barn, unga och familjer med funktionsnedsättning. Projektet produceras i samverkan med Nordic Healthcare Group (NHG) och projektet för klienter med ett stort behov av service vid beredningen av Västra Nylands välfärdsområde.  

På den första verkstaden låg fokus på en kartläggning av nuläget. De som använder servicen i området fick under sommaren fylla i en förhandsenkät i vilken man kartlade deras åsikter om saker som fungerar, eventuella utmaningar eller problem samt framtida önskemål i fråga om servicen. Förhandsenkäten besvarades av sammanlagt 44 serviceanvändare, från nästan varje kommun i området. Enkätens resultat behandlades tillsammans på verkstaden, varefter beskrivningen av nuläget kompletterades av de serviceanvändare och experter som deltog på verkstaden.  

I ljuset av arbetet som utförts hittills ter sig nuläget synnerligen varierande. En del av människorna upplever att många tjänster fungerar bra, samarbetet med experterna är smidigt och stöd finns att få till exempel till skolan, där även morgon- och eftermiddagsvården fungerar bra. Andra har väldigt olika upplevelser av samma tjänster och enligt några av dem som svarade fungerar nästan ingenting. Bland utmaningarna uppmärksammades särskilt det splittrade servicefältet, splittringen av uppgifter och aktörer samt vårdnadshavarnas och familjernas svåra och betungande roll som koordinatörer i en djungel av tjänster. Även övergångsfaserna, exempelvis när en ung person övergår till tjänsterna för vuxna, upplevdes som svåra punkter som kräver särskild uppmärksamhet så att barnet eller den unga inte ”lämnas i sticket”.  

Önskemålen för framtiden hade främst att göra med att reparera utmaningarna i nuläget. Här uppmärksammades till exempel enkel tillgång till service via många kanaler och bättre tillgång till information, individuell och flexibel planering av service för barn och unga samt överföring av koordineringsansvaret till välfärdsområdet, i stället för familjen. Önskemålet är en aktör, såsom en egen kontaktperson eller ansvarig anställd, som aktivt sköter servicehelheten för barnet eller den unga och hens familj och som vid behov kan kontaktas. Även ett bättre samarbete, nätverksbildning och tydlig arbetsindelning mellan olika aktörer och barnet, den unga och familjen lyftes fram.  

På den andra verkstaden i serien, som hölls den 14 september, låg fokus i arbetet ännu mer på förtydligandet av den framtida målbilden. Målstigen för barnet och den unga och hens familj beskrevs ur synvinkeln för barn i olika åldrar, och särskilt funderade man på hur övergångsfaserna kan göras bättre. För att göra övergångsfaserna, såsom övergången från daghemmet till årskurserna 1–6, årskurserna 7–9, studierna på andra stadiet och tjänsterna för vuxna, enklare nämndes som exempel tillräckligt tidigt ingripande och fungerande så kallade övergångsmöten mellan olika aktörer när barnets, den ungas och familjens servicebehov ändras. På den andra verkstaden deltog ett lovvärt antal nuvarande serviceanvändare och vi fick därför många värdefulla tankar och uppfattningar om vad som ska beaktas i fortsättningen i de olika faserna på stigen för barn och unga och deras familjer. Som avslutning på verkstaden funderade man ännu på vilka teman och mål som upplevs särskilt viktiga i planeringen av framtiden.  

Verkstadsserien fortsätter den 5 oktober, då vi begrundar konkreta metoder för att uppnå målstigen. Det gemensamma arbetet kulminerar den 26 oktober, då vi presenterar projektets resultat både för deltagarna och för en större grupp som är intresserade av temat.   

Om du är intresserad av att delta i verkstäderna, vänligen kontakta projektets kontaktpersoner. 

Mer information:  

Satu Meriläinen-Porras, projektchef för projektet Klienter med ett stort behov av service, beredning av Västra Nylands välfärdsområde, satu.merilainen-porras@luvn.fi   

Heta Kulla-Mykkänen, projektchef för beredningen av barnskyddet och de familjerättsliga tjänsterna, beredningen av Västra Nylands välfärdsområde, heta.kulla-mykkanen@luvn.fi 

Martina Nygård, ledande socialarbetare inom funktionshinderservicen, Esbo stad, martina.nygard@esbo.fi  

Riitta Eskola, ledande rehabiliteringsplanerare, Esbo stad, riitta.eskola@esbo.fi   

Anna-Kaisa Asikainen, projektchef, Nordic Healthcare Group, anna-kaisa.asikainen@nhg.fi   



Mika Kaartinen, senior partner, Nordic Healthcare Group, mika.kaartinen@nhg.fi   

Nordic Healthcare Group (NHG) är ett expertföretag inom social- och hälsovården som tillhandahåller analystjänster. Vid NHG arbetar över 200 proffs i social- och hälsovården och företaget har över 2 000 kundprojekt samt över 200 miljoner analyserade patientbesök. NHG genomför projektet Verkningsfull upplevelse av delaktighet i funktionshinderservicen pro bono för Västra Nylands välfärdsområde. https://nhg.fi(extern länk)   

Tidigare nyheter: Framtidens verkningsfulla upplevelse av delaktighet främjas