Distanstjänster utökar tjänsteutbudet

29.11.2022 7.21

I Västra Nylands välfärdsområde bereds teknologilösningar som stöder boende hemma. Med lösningarna kan man i framtiden betjäna invånarna i Västra Nylands välfärdsområde mer mångsidigare.

Möjligheterna som digitala tjänster skapat framkom konkret på grund av coronapandemin. Många tjänster övergick till den digitala världen och flera av dem konstaterades fungera så bra att det är värt att fortsätta med dem.

Digitala lösningar har använts i olika kommuner inom Västra Nylands välfärdsområde bland annat i distansdagverksamhet, distansrehabilitering och distanshemvård. Meningen är att tjänsterna utvidgas till hela välfärdsområdet.

Samarbete och stöd hjälper till en början

Distanstjänster är oberoende av plats och inte ens långa avstånd utgör ett hinder. Det enda som behövs är en pekdator eller annan lämplig enhet och fungerande internetuppkoppling.

Klienten får låna en pekdator av distanstjänsterna. Till exempel i Esbos rehabilitering i hemmet får en klient inom distansrehabiliteringstjänsten låna en pekdator och tillhörande ställning. En anställd inom hälsovården installerar enheten i klientens hem. Hen försäkrar sig om att distansförbindelsen, hörbarheten och synligheten fungerar och ringer ett testsamtal. Det finns två metoder för att skapa förbindelsen: Klienten kan öppna videoförbindelsen själv genom att trycka på en knapp eller så kan terapeuten öppna förbindelsen för kunden vid det klockslag som är bokat för distansrehabiliteringen.

Tjänsteleverantören VideoVisit har support för personalen som utför distanstjänster. Det har även ordnats utbildningar för personalen.

– Vi kommer även i fortsättningen att ha regelbundet samarbete. Vi vill få bukt med alla tekniska hinder, så att utvecklingen av tjänsterna inte fallerar på grund av det, säger Viia-Stina Vuorenmaa, projektchef för rehabilitering som stöder boende hemma för äldre.

– Teknologiska utmaningar är många gånger en del av startprocessen, men ingen ska behöva klara sig på egen hand. Både chefen och kollegor som redan använt distansförbindelser ger stöd i användningen av tekniken, lovar Sini Foxell, projektchef för rehabilitering som stöder boende hemma för äldre.

Det har organiserats möjlighet för personalen att bekanta sig med verksamheten och hur tjänsten utförs i enheter som redan tillhandahåller distanstjänster.

– Det är viktigt att få se vad distanstjänsten konkret handlar om och hur den utförs i praktiken. Personalen har erfarenhet och att dela med sig av bra praxis gagnar alla, konstaterar Yvonne Fiskars, projektchef för hemvård som stöder boende hemma för äldre.  

Pilotförsök med distansdagverksamhet i Vichtis- och Högforsområdet

I nuläget har distansdagverksamhetstjänsten utförts i Raseborg där distansdagverksamhet i gruppform ordnas fyra dagar i veckan. I början av 2023 inleds ett pilotförsök med distansdagverksamhet i Vichtis- och Högforsområdet. 

Under pilotförsöket utförs tjänsten av distanshemvårdens personal och de har stöd av yrkesutbildade terapeuter.

– Fördelen är att vi på det här viset får en yrkesövergripande syn på tjänsten och övning i gruppform, sammanfattar Viia-Stina Vuorenmaa.

De anställda som påbörjar distansdagverksamheten i Högfors- och Vichtisområdet får bekanta sig med hur distansdagverksamheten utförs i Raseborg. Dessutom har en stödperson utsetts från Raseborg som hjälper pilotförsökets personal med de frågor som uppstår. Det finns alltså tillgång till stöd från en yrkesperson till en annan.

Med pilotförsöket vill man producera rehabiliterande dagverksamhet i form av distansdagverksamhet för invånare i Högfors- och Vichtisområdet. Pilotförsökets målgrupp är klienter i distanshemvården, eftersom de redan har den pekdator hemma som behövs för distanstjänsten.

Distansrehabilitering som metod för att producera rehabilitering i hemmet

Hittills har distansrehabilitering endast varit tillgängligt i Esbo. I februari–mars 2023 utvidgas tjänsten till Kyrkslätt och personalen som utför distansrehabilitering i Esbo stöder och uppmuntrar i starten.

Distansrehabilitering är individuell rehabilitering för klienter som rehabiliteras i hemmet och den utförs av terapeuter.

– Distansrehabilitering kan även genomföras som en hybridmodell, det vill säga en kombination av fysiska klientbesök och distanstjänst, men klienten kan även välja enbart distansrehabilitering, berättar Sini Foxell.

Innan distansrehabiliteringen inleds, bedömer en yrkesperson klientens funktionsförmåga i hens hem och en lämplig plats för installation av pekdatorn.

– Distansrehabilitering ger alternativ till rehabilitering i hemmet och möjliggör trygg rehabilitering även under olika pandemier, likt coronapandemin.

Distanshemvård används i nästan hela Västra Nylands område

Distanshemvård utförs för närvarande nästan överallt på Västra Nylands område. I oktober har ett pilotförsök börjat i Hangö. Där utgör klienter i hemvården målgrupp för distanshemvården.

– Det gick lite trögt i början, men nu är både klienterna och personalen entusiastiska över distanshemvården. Även anhöriga till äldre har ofta vaknat till insikt om att enheten som möjliggör distansförbindelsen i hemvården även kan användas som kommunikationsmedel för familjen, berättar Yvonne Fiskars.

Det finns skillnader på Västra Nylands område i hur distanshemvården utförs: På vissa ställen finns en egen enhet som utför distanshemvården, på en del ställen är det vardag i hemvården och alla anställda utför tjänsten. I vissa fall har distanstjänsten även koncentrerats till vissa hemvårdare.

Bättre arbetsrytm med distanstjänster

Yvonne Fiskars ser många möjligheter med distanstjänsterna.

– Vi måste hitta nya arbetssätt för att det ökande antalet klienter ska få service. Distanstjänster är ett bra tillägg i servicepaketet. Distanstjänsten gör det möjligt att sköta besöken och ingen tid går åt till resande. Dessutom öppnas till exempel nya möjligheter för svenskspråkiga äldre, såsom till exempel deltagande i rehabiliterande dagverksamhetsgrupper i framtiden.

Produktion av distanstjänster är förnuftigt med tanke på tidsanvändningen. Man sparar tid när personalen inte fysiskt behöver resa från en plats till en annan.

Distanstjänster möjliggör även ett flexibelt arbete. Om en vårdare inte klarar av fysiskt arbete till exempel i hemvården, så kan tjänsten utföras på distans.

Erfarenheterna av distansrehabiliteringspersonalen har enligt Sini Foxell varit positiva. Distanstjänsten medför mångsidighet i det egna arbetet. Den egna arbetsveckan kan organiseras bättre och klienter i distanstjänsten fördelas till olika dagar vilket skapar bättre arbetsrytm och -variation.

Foxell påminner att en yrkesperson alltid kan bedöma om en klient är i behov av ett närbesök i stället för distansbesök.

– Ett närbesök kan även göras hos en klient, fastän man kommit överens om ett distansbesök. Den egna sakkunskapen visar riktningen.

Mer information:

Sini Foxell, sini.foxell@luvn.fi

Viia-Stina Vuorenmaa, viia-stina.vuorenmaa@luvn.fi

Yvonne Fiskars, yvonne.fiskars@luvn.fi

Läs mer om distansrehabilitering: Rehabilitering hemma via videoförbindelse – distansrehabilitering för äldre fungerar oberoende av plats