Den centraliserade vårdartikelenheten inleder sin verksamhet i oktober 2023
Från och med oktober 2023 övergår Västra Nylands välfärdsområde till en centraliserad vårdartikelenhet som förbättrar de beställnings- och distributionsfunktioner som erbjuds kunderna.
Enheten för vårdartiklar delar ut vårdartiklar till stöd för vård i hemmet av en långvarig sjukdom hos klienten i enlighet med distributionsanvisningen. Du blir vår kund genom remiss från en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården. Remiss kan fås till exempel från en hälsovårdscentral eller specialiserad sjukvård.
När den centraliserade vårdartikelenheten inleder sin verksamhet tas ett nytt elektroniskt beställningssystem i bruk. Beställningen av vårdartiklar kommer således att förbättras avsevärt. Vårdartiklarna beställs i första hand via den elektroniska beställningsblanketten. Blanketten är avsedd för personer som har en remiss till avgiftsfria vårdartiklar. För att beställa måste du autentisera dig med dina webbankskoder eller mobilcertifikat. Om du vill uträtta ärenden per telefon kan du lämna en begäran om återuppringning vardagar kl. 9–11
I och med den nya verksamhetsmodellen slopas de gamla distributionsställena på hälsostationerna. Däremot levererar vi vårdartiklar till Finlands posts uthämtningsställen, paketautomater eller i vissa fall även direkt hem till kunderna. Detta gör det möjligt att få vårdartiklar till det leveransställe som kunden valt runt om i Finland.
Genom att centralisera vårdartikelenheten och genom ovan nämnda ändringar förbättras serviceproduktionen, möjligheterna att uträtta ärenden på ett datasäkert sätt ökar och en jämlik kundservice tryggas i hela Västra Nylands välfärdsområde.