Störningar i förmedlingen av Telias fakturor 

5.10.2023 8.45Uppdaterad:6.10.2023 8.37

 

Uppdatering 6.10.2023 kl. 11.30: Störningen är över och Telia reder ut materialen som fastnat i kön i ankomstordning.

 

Telia har haft problem med förmedlingen av fakturor sedan förra helgen. På grund av problemet förmedlas inte de fakturor som välfärdsområdena skickar till sina klienter och leverantörsfakturorna kommer inte från Telia till välfärdsområdets‌ system för hantering av leverantörsfakturor.  

Störningen förekommer ‌hos alla Telias kunder och vi kan tyvärr inte påverka hur situationen rättas till eller hur snabbt det går. ‌Telia vidtar åtgärder för återställning av fakturaförmedlingstjänsten torsdagen den 5 oktober och åtgärderna kommer att ta flera timmar. Det kommer att ta uppskattningsvis sex timmar att behandla det material som samlats i kön efter att ‌fakturaförmedlingstjänsten har återställts. 

Om leverantörs- och kundfakturorna kan skickas under denna vecka kommer Telia att bifoga ett meddelande till pappersfakturorna där det uppges att dröjsmålet berodde på en störning i deras system. ‌Dessutom kommer meddelandet att innehålla följande uppgifter:  

Fakturan har betalningstid ännu en vecka efter den förfallodag som anges på fakturan. Direktdebiteringar sker enligt förfallodagen. 

Du kan senarelägga förfallodagen för fakturan genom att kontakta Sarastias kundservice antingen genom att ringa 020 6399 400 (vardagar 8–16) eller via e-tjänsten på adressen ‌ ‌ https://asiakaspalvelu.sarastia.fi/#asioi-verkossa(extern länk)

Vi beklagar problemet och störningen. 

Hela Västra Nylands välfärdsområde