Stort digitalt språng – Oima-tjänsten har tagits i bruk
I dag har vi firat att införandeprojektet för Oima-tjänsten har avslutats. Den nya tjänsten gör vardagen smidigare för våra arvodestagare, förbättrar klientupplevelsen och gör arbetet i välfärdsområdet effektivare. Oima medför lättanvända lösningar med vilka vi kan erbjuda allt bättre service till exempel till familjevårdare, närståendevårdare och stödpersoner.
Oima skapar en smidigare vardag och gör arbetet effektivare
Vi vill varmt tacka våra klienter som med öppet sinne tagit emot Oima-tjänsten. Er insats och respons har varit oersättliga. Oima-tjänsten har planerats så att den underlättar kontakterna och användningen av tjänster. Vi är glada över att den har fått ett positivt mottagande av er.
Med den nya Oima-tjänsten kan våra klienter sköta ärenden smidigare än tidigare. Med hjälp av tjänsten är det lättare att hålla kontakt och snabbare dela information mellan klienterna och välfärdsområdets personal. Detta bidrar till att säkerställa att våra klienter får det de behöver smidigt och i rätt tid. Oima-tjänsten är en del av en större strategi, där vi utnyttjar digitala tjänster och teknik för att förbättra våra tjänster.
Ett nära samarbete medförde både överraskningar och framgångar
I dag var det också dags att tacka personalen. Sammanlagt närmare 200 yrkesutbildade personer från alla våra serviceområden har arbetat med Oima-projektet. Projektet skulle inte ha lyckats utan ett starkt stöd av ledningen, god projektledning och betydande arbetsinsatser av ämnesexperter.
Serviceområdesdirektören för funktionshinderservicen Timo Hokkanen berättade att man med projektet i första hand inte var ute efter ett digitalt språng utan ett fungerande sätt att förvalta arvodesavtal. Med projektet fick man trots allt till stånd ett stort digitalt språng.
– I välfärdsområdet kan vi nu hundraprocentigt betjäna denna klientgrupp.
Hokkanen beaktade även projektets biprodukter som uppkom helt oväntat.
– Vi lyckades ändra en hel del felaktiga praxis som kanske annars skulle ha gått förbi obemärkt. På samma gång förenhetligade vi ett stort antal blanketter, lärde oss att göra ett närmare samarbete inom den nya organisationen och lyckades föra samman mer kompetens i betalning och förvaltning av arvoden.
– Nu har vi ett starkare stöd för att sköta arvodesavtal, och processen är i våra egna händer, Hokkanen säger.
Arbetet med att utveckla Oima fortsätter
Arbetet med Oima-tjänsten fortsätter eftersom en del av införandeprocessen slutförs under sommaren. Nu är det serviceområdena i välfärdsområdet som har bollen för att genomföra det vardagliga arbetet. Utvecklingsarbetet med Oima
-tjänsten fortsätter enligt behov, berättar projektchef Merja Tavi-Räisänen.