Mer tid för patienten – artificiell intelligens kan hjälpa läkaren
På Nummela hälsostation i Västra Nylands välfärdsområde testas artificiell intelligens som stöd för läkarens dokumentering. I samarbete med Esboföretaget Gosta Labs Oy utvecklas en applikation som bidrar till att läkaren har mer tid för patienten. De preliminära resultaten av försöket är lovande.
Social- och hälsovårdspersonalens administrativa arbetsbelastning har ökat och i dag går en stor del av arbetstiden åt till olika typer av informationshantering, till exempel lagstadgad dokumentering. Samtidigt har den generativa artificiella intelligensen utvecklats avsevärt. I USA har automatisering av dokumentering sparat upp till två timmar av en läkares dagliga arbetstid. Därför ville vi vara bland de första att testa hur vi i Finland skulle kunna uppnå detsamma.
Fokus på bemötandet av patienten
– Vi utvecklar en AI-applikation med uppstartsföretaget Gosta Labs från Esbo och undersöker hur den kunde lämpa sig som stöd för de anställda. Vi tror att vi uppriktigt kan underlätta och effektivisera personalens arbete med hjälp av applikationen, berättar välfärdsområdets FUI-direktör Johan Sanmark.
På Nummela hälsostation har försöket fått ett gott bemötande både bland läkare och patienter. Patienterna informeras om försöket före mottagningen och deltagandet är frivilligt. Klienterna har förhållit sig positivt till försöket.
Hälsocentralläkare Ville Rauma berättar att man använder en mikrofon för att spela in diskussionen under mottagningen. Slutligen skapar den artificiella intelligensen en dokumentationsmall som läkaren kan redigera eller exempelvis begära en mer omfattande dokumentering. Applikationen överför inte uppgifter till patientdatasystemet utan att läkaren godkänner det.
På längre mottagningar syns fördelarna redan nu, då läkaren inte behöver göra detaljerade anteckningar för hand.
– Nu behöver man inte längre vara delvis med patienten och delvis dokumentera på datorn, konstaterar Rauma. Fokus ligger tveklöst på bemötandet och det finns mer tid för det. Dokumentationerna kan också bli mer omfattande.
Ansvarsfull och smidig samutveckling
Applikationens datasäkerhet och dataskydd har varit en prioritet från början, eftersom försöket föregicks av omfattande dataskyddsutredningar.
När applikationen har tagit fram ett dokumentationsutkast kontrolleras det av en anställd som gör de nödvändiga korrigeringarna och kompletteringarna. När alla nödvändiga redigeringar har gjorts, kopierar den anställda in dokumentationsutkastet i klient- och patientdatasystemet. Därefter raderas dokumentationsutkastet från applikationen. Klientens uppgifter sparas endast i klient- och patientdatasystemet.
Läkarna har positiva erfarenheter av försöket, eftersom det inte är belastande och dess potential syns redan nu.
– Det här är ett trevligt försök, eftersom användningen av applikationen inte bromsar upp arbetet. Dess användning är motiverande, eftersom vi vet att den utvecklas och blir bättre ju mer den används. Modellen för samutveckling är ett riktigt bra alternativ i det här sammanhanget, funderar Rauma.
Alla har lätt kunnat börja använda applikationen och det går smidigt att använda den. Uppdateringar görs veckovis och utvecklingen är väldigt smidig.
– Vi har möten med vår samarbetspartner varje vecka och en chattkanal för dagliga kontakter, där vi får snabba svar, tackar Rauma samutvecklingspartnern.
Utvecklingsarbetet fortsätter
En läkare utför mycket osynligt arbete som kan effektiviseras med hjälp av artificiell intelligens. Patientdokumentationerna tar mest tid, men i framtiden finns det också förhoppningar om att automatisera förnyandet av recept och mer detaljerad patientundervisning.
Målet är att en AI-applikation som automatiserar dokumenteringen kan införas även inom socialarbetet. Där förekommer emellertid fortfarande frågor som måste lösas på grund av den olika lagstiftningen.
I välfärdsområdet har vi nu cirka tre månaders erfarenheter av försöket och vi förhandlingar för närvarande om fortsättningen. Välfärdsområdet har under sommaren stärkt sitt AI-program där ett av huvudmålen är att lätta på hälso- och sjukvårdspersonalens dokumentationsbörda.
Intervjuades kommentarer har samlats från podcasten Förändringens aktörer. Om du vill lyssna på hela sändningen, hittar du den på Spotify: Muutoksen tekijät 1. jakso: Tekoäly lääkärin apuna(extern länk)
Tidigare nyheter: Välfärdsområdet inleder ett nytt försök – artificiell intelligens som hjälpmedel i dokumentation av klient- och patientbesök
Frågor och svar om försöket: Artificiell intelligens som hjälpmedel i dokumentation av klient- och patientdata