Ladda ner Lunna och hantera dina ärenden enkelt hos oss

9.4.2025 5.32Uppdaterad:9.4.2025 7.28

Nu har vi lanserat Lunna, välfärdsområdets plattform för digitala tjänster Med Lunna får du enkelt kontakt med våra yrkespersoner via chatt eller genom att skicka ett icke-brådskande meddelande. Lunna är ett smidigt och snabbt alternativ till att ringa oss.

Lunna som den huvudsakliga kontaktvägen

Målet är att så många västnylänningar som möjligt registrerar sig som användare i Lunna. Du kan uträtta ärenden på plats eller per telefon också i fortsättningen, men Lunna rekommenderas som förstahandsalternativ för att kontakta tjänsterna.

Lunna finns att ladda ner i appbutikerna och kan även användas på datorn på adressen lunna.fi(extern länk)

Chatten vardagar kl. 8–16

Du kan använda Lunnas chattfunktion för att kontakta hälsostationer, rådgivningsbyråer, tandvården, Seniorinfo och den allmänna kundtjänsten. Via chatten får du snabba svar och chatten lämpar sig också för brådskande ärenden, som att kontrollera ett nytt symtom. Chatten är öppen vardagar mån–fre kl. 8–16. 

Skicka icke-brådskande meddelanden när som helst

Icke-brådskande meddelanden kan du skicka dygnet runt, när det passar dig bäst. Dessa meddelanden tas emot varje dag och besvaras av en yrkesperson senast inom tre vardagar.

Säker och flerspråkig användning 

Att använda Lunna är tryggt. Tjänsten kräver stark autentisering med nätbankskoder eller mobilcertifikat. I den allmänna kundtjänsten går det att också uträtta ärenden utan autentisering.

Lunna kan användas på finska, svenska och engelska. 

I Lunna kan du också uträtta ärenden åt en annan person om du har rätt till det eller en Suomi.fi-fullmakt. Tjänsten kan även användas av invånare från andra kommuner.

Kostnadsfri tjänst – med vissa undantag 

Chattjänsten och tjänsten för icke-brådskande meddelanden är huvudsakligen avgiftsfria i Lunna. Om du hänvisas från en chattdiskussion med en sjukskötare på den digitala kliniken till en diskussion med en läkare kan hälsocentralsavgiften tas ut för mottagningen på samma sätt som för vårdsamtal. Detta meddelas alltid i förväg. Vissa distansmottagningar kan också vara avgiftsbelagda.

Fler tjänster på väg

Redan i maj öppnar vi nya tjänster i Lunna – bland annat rehabiliterings- och habiliteringstjänster. På hösten 2025 har välfärdsområdet avsikten att öppna tjänster också inom socialarbetet för vuxna, mentalvårds- och missbrukartjänsterna och funktionshinderservicen. 
 

Hela Västra Nylands välfärdsområde