Smidiga servicestigar inom mentalvårds- och missbrukartjänsterna för unga
Vårt välfärdsområde har tagit betydande steg för att förbättra mentalvårds- och missbrukartjänsterna för unga. Utredningsprojektet som avslutades vid utgången av 2024 har resulterat i konkreta fördelar som redan syns i de ungas vardag. De har nu tillgång till smidiga och enhetliga tjänster i hela vårt område.
Enhetliga tjänster – tydlig servicestig
Servicelinjedirektör Juha-Pekka Strömberg berättar att situationen inom mentalvårds- och missbrukartjänsterna för unga var mycket fragmenterad när välfärdsområdet inledde sin verksamhet. I serviceproduktionen ärvde vi 10 olika sätt från 10 olika kommuner. De unga var inte i en likvärdig ställning när det gäller tillgången till tjänster.
Den nya verksamhetsmodellen som byggts på grundval av utredningsprojektet har inneburit en mycket omfattande omställning, där de tre mest konkreta sakerna för klienten är: enhetliga åldersgränser, enhetliga kriterier för hur man får tillgång till tjänster och enhetlig nivåstrukturering av servicen.
– Tjänsterna för unga är nu för 13–17-åringar, och de som fyllt 18 år övergår till tjänsterna för vuxna. Den här förändringen förtydligar servicestigen och förbättrar tillgången till tjänster, berättar serviceenhetschef Susanna Råman-Maljonen.
– Skol- och studerandehälsovården är närservice för den unga. Det är den första platsen där en ung person kan få hjälp och vid behov hänvisas den unga vidare, berättar Petri Luomaa vid tjänsterna för barn, unga och familjer.
Elevhälsans sjukskötare, kuratorer och psykologer har en betydande roll i att observera och erbjuda hjälp till unga i ett tidigt skede, då tjänsterna tillhandahålls vid skolor och läroanstalter i den ungas vardag. Målet är att stödet till den unga börjar inom elevhälsans tjänster då symptomen fortfarande är lindriga. Med hjälp av metoderna inom den generellt inriktade elevhälsan kan man påverka till exempel klassens atmosfär och därigenom studenternas psykiska välbefinnande.
– Vi har utbildat yrkespersoner inom elevhälsan för att till exempel genomföra handledd egenvård och använda interventionsnavigatorn för unga personer, så att vi kan hjälpa våra unga allt bättre inom elevhälsan, säger servicelinjedirektör Tuija Harakka.
Om den unga har en störning som faktiskt påverkar funktionsförmågan i vardagen, görs en hänvisning till mentalvårds- och missbrukstjänsterna. När det gäller diagnostiserade sjukdomar och allvarliga störningar kommer HUS tjänster till hjälp.
– Övergången från en servicenivå till en annan utvärderas alltid tillsammans av den unga och yrkespersonen, berättar serviceenhetschef Joanna Immonen. Även här följer vi gemensamma principer.
Nivåstruktureringen och förenhetligandet tjänsterna har bidragit till att de fungerar bättre. Den unga får hjälp på rätt nivå så nära som möjligt, och tjänsterna grundar sig på gemensamma kriterier. Genom att förenhetliga vården genom nivåstrukturering till olika instanser förtydligar även yrkespersonernas arbetsfördelning.
Tjänsterna är effektiva och tillgängliga
Samtidigt som vi har förtydligat servicestigarna för unga har vi stärkt första linjen genom att utbilda personal. På så sätt finns rätt kompetens tillgänglig på varje servicenivå för att hjälpa till med de ungas utmaningar. Våra tjänster har blivit betydligt effektivare och tillgängligare.
Läs om våra tjänster
Ytterligare upplysningar om ändringen
- Juha-Pekka Strömberg, servicelinjedirektör , Mentalvårds- och missbrukartjänster
- Susanna Råman-Maljonen, serviceenhetschef, Mentalvårds- och missbrukartjänster, Första linjen
- Joanna Immonen, serviceenhetschef, Mentalvårds- och missbrukartjänster, Mottagningstjänster
- Tuija Harakka, servicelinjedirektör, Familjecenter Förebyggande tjänster och tjänster inom tidigt stöd
- Petri Luomaa, projektchef, Tjänster för barn, unga och familjer
E-postadresser: förnamn.efternamn@luvn.fi