Ny beställningstjänst för persontransporter har tagits i bruk i Högfors, Lojo och Vichtis
Västra Nylands välfärdsområde har infört en ny förmedlingsoperatör och nya producenter av transporttjänster. Dessa tas i bruk enligt en stegvis tidsplan.
Tidsplanen för införandet av den nya förmedlingsoperatören och beställningstjänsten:
- från och med 5.5.2025 för persontransporter i Lojo, Högfors och Vichtis
- från och med 2.6.2025 för persontransporter i Esbo, Grankulla och Kyrkslätt
- från och med 4.8.2025 för persontransporter i Hangö, Ingå, Raseborg och Sjundeå.
Nya klientanvisningar om förändringen skickades ut 15–25 april 2025.
Transporttjänster ordnas enligt socialvårdslagen och lagen om funktionshinderservice. Transporttjänsten erbjuds för personer som inte kan använda kollektivtrafik.
I augusti, när alla klienter omfattas av den nya beställningstjänsten, kommer alla resor i området att bokas via den nya förmedlingsoperatören, Keski-Suomen Matkojenyhdistelykeskus (KSMYK).
Transport kan inte beställas direkt från chauffören utan ett separat beslut. För frågor som rör beslutet, kontakta Funktionshinderservicen (Lagen om funktionshinderservice) eller Seniorinfo (Socialvårdslagen).
Transporttjänstekortet tas ur bruk i Lojo, Högfors och Vichtis den 21.5.2025. För studerande är kortet giltigt fram till 30.6.2025.
Resebeställningsanvisningar
Persontransporter i Lojo, Högfors och Vichtis: Från och med 5.5.2025 boka transport
- genom att ringa (lokalnätsavgift/mobiltelefonavgift)
- tfn. 029 151 3230 (finska och engelska)
- tfn. 029 151 3250 (svenska)
- med applikationen eller på nätet be om en personlig länk till applikationen på adressen matkatilaus@luvn.fi
- per e-post: matkatilaus@luvn.fi
- per sms:
- tfn. 045 490 0688 (finska och engelska)
- tfn. 045 490 4587 (svenska)
- Till exempel ”Enkelresa Karin Klient Hemvägen 1 A 2 Esbo - Målvägen 2 A 3, Helsingfors. Start 5.5.2023 kl. 12.30. Arbete. Övriga 1 Hund."
Du kan beställa transporter dygnet runt, varje dag året om.
Mer information:
Funktionshinderservice (Lagen om funktionshinderservice)
Mån, ons och fre 9–11 och 12–15 tfn 029 1512 425
Seniorinfo (Socialvårdslagen)
Vardagar kl. 9–15 tfn 029 151 2270
Persontransporter
Vardagar kl. 8–16, tfn 029 151 2000 Luvn kundtjänst
Samtalsavgifter följer prislistan för din telefonanslutning:
- lokalnätsavgift, då du ringer från ett fast nät
- mobilsamtalsavgift, då du ringer från en mobiltelefon
- utrikessantalsavgift, då du ringer från utlandet