Lunna införs inom tjänsterna för barn, unga och familjer under hösten
28.8.2025 5.21
Användningen av Lunna utvidgas till tjänsterna för barn, unga och familjer från och med den 25 september 2025. I och med utvidgningen får klienterna allt säkrare och smidigare kontakt med olika tjänster.
- Icke-brådskande meddelanden införs i flera tjänster
Framöver kan man nå skolkuratorerna genom att skicka ett icke-brådskande meddelande via Lunna. Meddelandena besvaras av den egna läroanstaltens kuratorn inom tre arbetsdagar. Familjerådgivningen, familjesocialarbetet samt mentalvårdstjänsterna för barn börjar använda icke-brådskande meddelanden. Detta innebär att yrkesproffsen i tjänsterna kan inleda meddelandediskussioner med kunder i Lunna. - Att skicka bilagor till klienter inom barnskyddet
Inom barnskyddets tjänster kan klienter ta emot bilagor via Lunna, vilket underlättar uträttandet av ärenden och informationsutbytet. - Videomottagningen utvidgas
I rådgivningstjänsterna, skol- och studerandehälsovården samt elevhälsans kuratorstjänster införs en möjlighet till videomottagning i Lunna. I november börjar teamet för utredning om omständigheter använda videmottagningen.
Blicken mot januari 2026
Nästa utvidgning av tjänsterna i Lunna sker i januari 2026, då möjligheterna att uträtta ärenden utökas ytterligare.
- Lunna
- Familjecenter