Lunna – ett nytt och enkelt sätt att uträtta ärenden inom funktionshinderservicen

24.9.2025 14.41

Den digitala tjänsten Lunna tas i bruk inom funktionshinderservicen den 25 september. Genom Lunna kan du sköta dina ärenden enkelt och säkert. Du kan skicka ett icke-brådskande meddelande till funktionshinderservicen eller returnera olika bilagor och ansökningar.

Varför ska du använda Lunna?

  • Du kan sköta ärenden när det passar dig. Du behöver inte ringa vid en viss tidpunkt. Icke-brådskande meddelanden och brevlådan är öppna dygnet runt. Vi svarar på meddelandet inom tre arbetsdagar.
  • Meddelanden skickas tryggt och säkert. Lunna ersätter e-post, och dina meddelanden är skyddade. Det är lätt att returnera bilagor till Lunnas brevlåda.
  • Alla meddelanden och dokument sparas tryggt.

Om du inte kan använda Lunna, kan du fortfarande kontakta oss per telefon eller skicka bilagor och ansökningar per post. Vår gamla e-postadress kommer i fortsättningen endast att användas av våra tjänsteleverantörer.

En elektronisk ansökan är snabb och säker

När du vill ansöka om funktionshinderservice, rekommenderas det att du gör det elektroniskt i första hand.

Om elektronisk ärendehantering inte är möjligt för dig, kan du skicka ansökan i pappersform per post till funktionshinderservicen:

  • Funktionshinderservicen i Esbo, Grankulla och Kyrkslätt, Kamrergränden 2 A, 02770 Esbo.
  • Funktionshinderservicen i Hangö och Raseborg, Raseborgsvägen 37, R-huset (Torppa), 10650 Raseborg.
  • Funktionshinderservicen i Lojo, Vichtis, Högfors, Ingå och Sjundeå, Fabriksgatan 26, 08100 Lojo.

Ta i bruk Lunna

Lunna har redan över 100 000 användare. Kom med du också! Ladda ner Lunna till din telefon från appbutikerna eller använd den i webbläsaren på lunna.fi. För att använda tjänsten behöver du nätbankskoder eller mobilcertifikat.

Läs mer om Lunna

Hela Västra Nylands välfärdsområde