Kundtjänsten och tidsbokningen inom mun- och tandvården på ett telefonnummer i fortsättningen

28.11.2025 14.34Uppdaterad:1.12.2025 6.43

Kundtjänsten inom mun- och tandvården i Västra Nylands välfärdsområde erbjuder service i fortsättningen på ett enda telefonnummer.  De tidigare kommunspecifika telefonnumren tas ur bruk. Om du ringer det gamla numret hör du en inspelning som hänvisar dig till det nya numret.

Du kan smidigast boka tider via Lunna eller på adressen luvn.terveytesi.fi(extern länk).

Service per telefon från och med 1 december 2025

Kundtjänsten inom mun- och tandvården betjänar i fortsättningen välfärdsområdets alla invånare på numret 029 151 2770: i jourärenden mån–fre kl. 7–16 och i icke-brådskande ärenden mån–fre kl. 8–16. Ditt telefonnummer sparas och vi ringer tillbaka till dig. Vi försöker ringa dig två gånger från numret 029 151 2770. Med tanke på icke-brådskande ärenden är vår kundtjänst vanligtvis mest upptagen i början av veckan. Smidigast uträttar du ditt ärende om du ringer oss utanför den mest brådskande tiden.

Vi ber dig kontakta oss via en kanal åt gången. Om du har ringt oss, vänta på ett återuppringningssamtal. Om du har skickat ett meddelande i Lunna, vänta på ett svar i Lunna. Om du kontaktar oss i flera kanaler blir vår service långsammare, vilket i sin tur förlänger köerna.

Hörselskadade kan kontakta oss via chatten i Lunna vardagar kl. 8–16 eller med ett textmeddelande på numret 045 7395 9272. Vi svarar på textmeddelanden mån–fre kl. 8–16, men meddelanden kan skickas dygnet runt.

Du kan lämna icke-brådskande meddelanden i frågor som gäller fakturering inom mun- och tandvården dygnet runt i Lunna eller en begäran om återuppringning på numret 029 151 2950 mån–fre kl. 9–15.

Mottagningstider kan avbokas dygnet runt via den digitala tidsbokningen på adressen luvn.terveytesi.fi(extern länk), med ett textmeddelande till numret 045 7395 9254 eller med ett röstmeddelande till numret 029 151 2970.

Den digitala serviceportalen luvn.terveytesi.fi och Lunna

I Medborgarnas hälsovårdstjänst på adressen luvn.terveytesi.fi(extern länk) kan du boka tid i ett halvbrådskande ärende, till exempel för behandling av en störande spricka i tänderna, eller en tid till tandjouren. I tjänsten kan du också flytta eller avboka mottagningstider.

Om du inte har en fastställd mottagningstid för nästa tandundersökning eller om det har gått lång tid sedan ditt senaste besök, kontakta oss via Lunna eller genom att ringa.

Vår chatt i Lunna betjänar vardagar kl. 8–16. I chatten kan du till exempel sköta ärenden som gäller tidsbokning. Chatten är avsedd för diskussioner som förs nästan i realtid; därför stängs den om du inte svarar på vårt meddelande inom 10 minuter.

I Lunna kan du skicka oss icke-brådskande meddelanden dygnet runt. Du kan till exempel ställa frågor om din vård eller dina tandvårdsfakturor. Ärenden som gäller tidsbokning kan inte skötas med icke-brådskande meddelanden. Vi svarar på meddelanden inom tre vardagar. Vi väntar på ditt svar i tre vardagar; därefter stängs diskussionen.

Hela Västra Nylands välfärdsområde