Utveckling av artificiell intelligens
Västra Nylands välfärdsområde är föregångare i att utnyttja artificiell intelligens (AI). Vårt viktigaste mål med att utöka användningen av artificiell intelligens är att underlätta våra yrkespersoners arbete. Vi har modigt testat att utnyttja artificiell intelligens med syfte att trygga en smidig vardag. I framtiden kan vi dra nytta av artificiell intelligens inom alla välfärdsområdets tjänster.
Program för artificiell intelligens vid Västra Nylands välfärdsområde
Utvecklingsarbetet kring artificiell intelligens grundar sig på välfärdsområdets program för artificiell intelligens för 2024–2026, en plan för hur vi önskar dra nytta av de möjligheter som artificiell intelligens erbjuder. För att utarbeta programmet har man gjort omfattande internt bakgrundsarbete med önskemål om hur artificiell intelligens borde användas och vilka möjligheter den erbjuder. Innehållet i programmet tangerar i stor utsträckning riksomfattande planer och diskussioner kring utnyttjande av artificiell intelligens inom social- och hälsovården och i räddningsväsendet. Programmet främjar genomförandet av målen i servicestrategin och utgör en del av välfärdsområdets digitala vägkarta.
I programmet fastställs fyra tyngdpunkter man i synnerhet koncentrerar sig på under de kommande åren. Tyngdpunkterna är flerspråkighet, minskning av skriftligt arbete hos yrkespersoner i social- och hälsovården, klienthandledning och smidighet i vardagen. Man kommer att utveckla till exempel översättnings- och tolkningsapplikationer, dokumentering av klient- och patientdata och smidigheten i förvaltningsarbete.
Hittills har vi framgångsrikt infört ett översättningsprogram med artificiell intelligens och ett AI-verktyg för analysering av textmaterial. AI-verktyget Copilot, som utgör en del av Office-paketet och fungerar i webbläsaren Microsoft Edge, har varit tillgängligt för alla våra anställda under våren.
Läs mer: https://www.luvn.fi/sv/nyheter/2024/10/valfardsomradet-drar-nytta-av-artificiell-intelligens-i-oversattningar-forbattrar-produktiviteten
Dessutom testas artificiell intelligens på hälsostationer som stöd för läkare i deras dokumenteringsarbete. I samarbete med Esboföretaget Gosta Labs Oy utvecklas en applikation som bidrar till att läkarna har mer tid att möta patienten. De preliminära resultaten av försöket är lovande.
Läs mer: https://www.luvn.fi/sv/nyheter/2024/09/mer-tid-patienten-artificiell-intelligens-kan-hjalpa-lakaren
Mer om artificiell intelligens som hjälpmedel i dokumentation av klient- och patientdata: Artificiell intelligens som hjälpmedel i dokumentation av klient- och patientdata | Västra Nylands välfärdsområde
Västra Nylands välfärdsområde genomför ett pilotförsök där tolkning sker i realtid med hjälp av artificiell intelligens (AI). I försöket deltar personal från rådgivningsbyråer, olika enheter inom socialservice som stöder integration samt från riktade tjänster för barn och unga. Under försöket erbjuds AI-tolkning i realtid främst på ryska, ukrainska och arabiska, men tjänsten omfattar även ett brett språkutbud som kan användas vid behov.
Läs mer: Försök med AI-tolkning i realtid | Västra Nylands välfärdsområde
Ansvarsfull utveckling av artificiell intelligens
Vi utnyttjar artificiell intelligens ansvarsfullt och tar hänsyn till riskerna. I samband med att nya AI-verktyg införs gör vi omfattande bedömningar kopplade till dataskydd och risker med artificiell intelligens.
AI-verktyg kräver noggrannhet på samma sätt som andra digitala verktyg.
För säker användning av verktygen har våra anställda till sitt förfogande anvisningar om ansvarsfull användning av verktygen.
Kontaktuppgifter
Riikka Purovesi
Utvecklingschef, AI-program
040 843 5535
riikka.purovesi@luvn.fi