Kompletterande och förebyggande Utkomststöd

Utkomststöd är ett ekonomiskt stöd som hör till socialvården och som beviljas i sista hand och vars syfte är att trygga din och din familjs utkomst samt främja era möjligheter att klara er på egen hand.

Du kan ansöka om primärt eller grundläggande utkomststöd från FPA. FPA beviljar också brådskande utkomststöd. Utkomststöd i sista hand, det vill säga kompletterande och förebyggande utkomststöd beviljas av välfärdsområdets socialförvaltning.

Från oss kan du ansöka om kompletterande och förebyggande utkomststöd på basis av både ett positivt och negativt beslut om grundläggande utkomststöd från FPA. Du kan få kompletterande utkomststöd om du redan får grundläggande utkomststöd och har särskilda behov. Särskilda behov kan uppstå på grund av långvarigt mottagande av utkomststöd, långvarig eller svår sjukdom, särskilda behov relaterade till barnens hobbyaktiviteter och andra motsvarande förhållanden eller behov. Syftet med förebyggande utkomststöd är att främja din och din familjs sociala trygghet och självständiga liv samt att förebygga marginalisering och långvarigt beroende av utkomststöd.

Villkor för att få tjänsten

Vi kan bevilja förebyggande stöd om det är nödvändigt för att förbättra livssituationen eller lindra svårigheter, till exempel om din ekonomiska situation plötsligt försämras eller i samband med utredning av överskuldsättning. Beviljandet av stöd beror inte på huruvida du har rätt till grundläggande utkomststöd, utan då stödet beviljas beaktas din faktiska ekonomiska situation. Välfärdsområdet beviljar kompletterande och förebyggande utkomststöd för nödvändiga utgifter som inte täcks av FPA:s grundläggande utkomststöd. Beviljandet av stöd är behovsprövat och bedöms alltid från fall till fall.
Tjänsten är avgiftsfri.

Ansök om kompletterande eller förebyggande utkomststöd elektroniskt

Om du ansöker om utkomststöd med en utskrivbar ansökan kan du hämta en pappersblankett från ett av vuxensocialarbetets serviceställen eller ladda ner blanketten via länken nedan.

Så här ansöker du om kompletterande eller förebyggande utkomststöd

Utkomststödet består av tre delar, av vilka det grundläggande utkomststödet beviljas av FPA. Du kan ansöka om kompletterande och förebyggande utkomststöd av välfärdsområdet. Om du ansöker om utkomststöd för begravningskostnader, läs anvisningarna här.

Obs! Du behöver inte själv välja om du ansöker om förebyggande eller kompletterande utkomststöd hos oss. Handläggaren av ansökan ser vilket stöd som är lämpligast för din situation.

1. Börja med att ansöka om grundläggande utkomststöd hos FPA

Du ska först ansöka om grundläggande utkomststöd hos FPA. Se FPA:s anvisningar för ansökan om grundläggande utkomststöd.

Om du vill kan du i din ansökan om grundläggande utkomststöd meddela FPA att du samtidigt vill ansöka om kompletterande eller förebyggande utkomststöd från Västra Nylands välfärdsområde. Då styr FPA din ansökan direkt till välfärdsområdet för behandling. Kom ihåg att bifoga alla nödvändiga handlingar till din ansökan (se punkt 2).  

2. Samla ihop nödvändiga handlingar och kvitton som bilaga till din ansökan

Bifoga nödvändiga bilagor till din ansökan. Bilagor är till exempel:

  • FPA:s positiva eller negativa beslut om grundläggande utkomststöd. Om FPA skickar ansökan till välfärdsområdet för din räkning behöver du inte bifoga detta beslut till ansökan.
  • En utredning över varför och för vad du behöver förebyggande eller kompletterande utkomststöd som beviljas av välfärdsområdet.
  • Färska kontoutdrag från de senaste två månaderna.
  • Alla verifikat som hänför sig till stödbehovet, till exempel fakturor och eventuella kvitton på inköp eller tjänster för vilka du har ansökt om stöd.

3. Fyll i antingen en elektronisk eller utskrivbar ansökan

Ansök om kompletterande eller förebyggande utkomststöd elektroniskt

Om du ansöker om utkomststöd med en utskrivbar ansökan kan du hämta en pappersblankett från ett av vuxensocialarbetets serviceställen eller ladda ner blanketten på denna sida. Lämna in ansökan till det välfärdsområde som ditt bostadsområde hör till. Kontaktuppgifterna finns på baksidan av ansökan.

4. Vänta på beslutet

Vi fattar beslut inom sju vardagar om du har bifogat alla nödvändiga handlingar till din ansökan. Du får beslutet hem per brev eller så ser du det i Omapalvelu. Läs beslutet noggrant. Av beslutet framgår bland annat om stödet betalas till ditt konto eller direkt till exempelvis hyresvärden eller faktureraren. 

5. Om du upplever att beslutet är felaktigt, gör så här

Om du anser att beslutet är felaktigt kan du ansöka om korrigering eller omprövning. Du kan kontakta den tjänsteinnehavare som fattat beslutet och berätta om felet, så att eventuella korrigeringar kan göras så snabbt som möjligt.

Du har också möjlighet att lämna in en fritt formulerad skriftlig omprövningsbegäran inom 30 dagar från det att du har fått utkomststödsbeslutet för kännedom. Ange i din omprövningsbegäran vilket beslut du begär omprövning av, samt motiveringen till din begäran.

Lämna in omprövningsbegäran till Västra Nylands välfärdsområde/Registratorskontoret, PB 33, 02033 Västra Nylands välfärdsområde