Utvärderingsberättelsen för 2023
I utvärderingsberättelsen för 2023 utvärderar revisionsnämnden bland annat den strategiska styrningen av välfärdsområdet, tjänsterna med låg tröskel, mentalvårds- och missbrukartjänsterna samt välfärdsområdets ekonomiska läge och ekonomiska balans.
Under 2023 godkändes servicestrategin för social- och hälsovårdsväsendet och beslutet om räddningsväsendets servicenivå
I och med att servicestrategin godkändes fick vi en tydlig riktning och anvisningar för välfärdsområdets framtida verksamhet. En av hörnstenarna för styrningen verkar enligt revisionsnämndens åsikt vara huruvida det går att styra hela servicenätet och ordnandet av tjänsterna som en helhet, så att servicekedjorna från basservicen till bland annat den specialiserade sjukvården fungerar smidigt och styrningen av ekonomin är konsekvent.
Enligt revisionsnämnden borde delaktighetsprogrammet svara mot invånarnas behov och förväntningar. Det är också viktigt att systematiskt kunna samla in information om kundernas nöjdhet med tjänsterna och tillgången till dem. Vid granskningstidpunkten har Västra Nylands välfärdsområde ännu inte fastställt några indikatorer för tillgången till tjänster. Målet med digitala applikationer och teknik ska vara att uppnå större hälsonytta. I välfärdsområdet måste alla invånares behov och möjligheter att uträtta ärenden beaktas i tillräcklig omfattning så att alla genuint har möjlighet att få tillgång till tjänsterna, digitalt eller på annat sätt.
Med förebyggande och tidigt stöd kan vi hänvisa en större andel av kunderna till tjänster i ett tillräckligt tidigt skede
Revisionsnämnden har utvärderat tjänsterna bland annat ur perspektivet för ordnande av tjänster med låg tröskel och mentalvårds- och missbrukartjänster. En tillräcklig lägesbild av den aktuella situationen inom tjänsterna med låg tröskel måste bildas och uppföljningskriterier utarbetas. Målet borde vara att kunna stärka tjänsterna med låg tröskel i alla åldersgrupper. På så sätt kan serviceutbudet stärkas systematiskt och servicebehovet förutses. För att kunna ordna mentalvårds- och missbrukartjänster är det särskilt viktigt att kunna tillhandahålla tjänster som riktar sig till barn, unga och familjer i tillräckligt god tid och se till att tjänstehelheten är sammanhållen.
Som ordförande vill jag lyfta fram revisionsnämndens orosmoment i fråga om stärkandet av verksamheten inom förebyggande och tidigt stöd i vårt välfärdsområde. Jag anser att vi genom att satsa på förebyggande och tidigt stöd kan hänvisa en större andel av kunderna till tjänster när symtomen ännu är lindriga. Detta har avgörande betydelse när vi ska förhindra att problemen fördjupas och för att vi ska kunna snabbare tillhandahålla riktade tjänster till dem som behöver dem. Vi är också bekymrade över den psykiska ohälsa som elevhälsan möter. Tyvärr ökar utmaningarna och elevhälsans nuvarande metoder räcker inte alltid till för att hjälpa de studerande, säger ordföranden för revisionsnämnden Kaisa Alaviiri. Revisionsnämnden har lyft fram som en framgång att Västra Nylands välfärdsområde varit ledande i Finland vad gäller införandet av verksamhetsmodellen Första linjens terapier. Med hjälp av verksamhetsmodellen har vi lyckats förbättra tillgången till mentalvårdstjänster och underlätta tillgången till vård samt bedömningen av vårdbehovet.
Underskottet i välfärdsområdes balansräkning och hanteringen av ekonomin kräver fortfarande utvecklingsåtgärder
Under verksamhetsåret 2023 stötte vi på utmaningar. Enligt revisionsnämndens åsikt vidtogs under hösten lösryckta besparingsåtgärder. Till följd av detta kunde i vårt välfärdsområde uppstå en situation där organisationen inte längre har förmåga att slutföra sådana större förändringar enligt planen för balansering av ekonomin i servicestrategin, vilka har tillräcklig tyngd för att uppnå balans i välfärdsområdets ekonomi. Även om man skulle kunna genomföra välfärdsområdets verksamhetsnivå och ekonomi i enlighet med planen för balansering av ekonomin, måste uppmärksamhet också fästas vid den ekonomiska styrningen av externa samarbetspartner och vid att förutse riskerna. Dessutom konstateras att det i vårt välfärdsområde håller på att uppstå ett behov av ny koncernstyrning vars form och verksamhetssätt inte ännu har fastställts.