Usein kysytyt kysymykset asiakasmaksuista
Tältä sivulta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin asiakasmaksuista.
Löydät tiedot maksuista asiakasmaksujen verkkosivuilta.
Asiakasmaksuista on päätetty aluehallituksessa 4.12.2024 ja aluevaltuuston kokouksessa 10.12.2024. Pöytäkirjat löydät päätöksenteon verkkosivulta.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuja sääntelevät asiakasmaksulaki (734/1992) ja sitä täydentävä asetus (912/1992). Hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluista voidaan periä maksu, jos lailla ei toisin säädetä.
Lainsäädännössä määritellään maksujen enimmäismäärät useiden palvelujen osalta. Palvelusta perittävä maksu saa olla kuitenkin enintään palvelun tuottamisesta aiheutuvien kustannusten suuruinen.
Lainsäädäntö määrittelee erikseen palvelut, joista maksua ei saa periä. Jos maksuttomuudesta ei ole säädetty, hyvinvointialueet voivat päättää maksun perimisestä ja sen tasosta lain reunaehtojen puitteissa.
Mikäli sinulla herää kysymyksiä liittyen tulosidonnaisesta palvelusta tehtyyn maksupäätökseen, voit ottaa yhteyttä yksikköön, jossa maksupäätös on tehty. Yhteystiedot löydät maksupäätöksestä tai asiakasmaksujen verkkosivulta.
Ensisijaisesti voit ottaa yhteyttä yksikköön, jossa maksupäätös on tehty. Jos yhteydenoton jälkeen maksupäätöksen muuttamiselle ei löydy perusteita (esim. virhe päätöksessä), voit tehdä oikaisuvaatimuksen aluehallituksen yksilöasioiden jaostolle maksupäätöksessä olevien oikaisuvaatimusohjeiden mukaisesti.
Jos kyse on hetkellisestä maksuvaikeudesta esimerkiksi yhteen laskuun liittyen, voit pyytää eräpäivän siirtoa ottamalla yhteyttä Sarastian puhelinpalveluun p. 020 639 9400, arkisin 9–13 tai asioimalla verkossa osoitteessa www.sarastia.fi.(ulkoinen linkki)
Vaihtoehtoisesti voit hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä asiakasmaksujen verkkosivulta löytyvän ohjeistuksen mukaisesti.
Voit hakea oikaisua laskuun, joka koskee terveydenhuollon tai sosiaalihuollon tasasuuruista maksua, eli maksua, joka on kaikille asiakkaille samansuuruinen (esim. hammashoito, vastaanottokäynti, sairaalan hoitopäivämaksu). Oikaisuvaatimusohjeet löydät laskusta.
Mikäli lasku koskee tulosidonnaista asiakasmaksua (esim. säännöllinen kotihoito, pitkäaikainen asumispalvelu), voit hakea oikaisua maksupäätökseen päätöksessä olevien oikaisuvaatimusohjeiden mukaisesti.
Jos lasku koskee sosiaalihuollon palvelusta perittävää maksua tai terveydenhuollon tulosidonnaista maksua, voit hakea asiakasmaksun alentamista tai perimättä jättämistä asiakasmaksujen verkkosivulta löytyvien ohjeiden mukaisesti.
Jos et ole varma kuuluuko palvelusta perittävä maksu alentamisen piiriin, voit tiedustella asiaa oman alueen asiakasmaksuasioita hoitavalta taholta, yhteystiedot löydät asiakasmaksujen verkkosivulta. Esimerkiksi avosairaanhoidon lääkärikäynnin tai suun terveydenhuollon maksut eivät kuulu alentamisen piiriin. Voit esimerkiksi hakea Kelasta perustoimeentulotukea näiden maksujen kattamiseksi.
Laskujen maksamatta jättämisellä ei ole vaikutusta palvelun jatkumiseen tai myöntämiseen.
Jos jätät sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksun maksamatta, siitä voidaan periä viivästyskorkoa ja se voidaan ulosmitata ilman oikeuden päätöstä.
Voit ottaa yhteyttä Sarastian puhelinpalveluun p. 020 639 9400, arkisin klo 9–13. Sähköiset asiointikanavat ovat auki ympäri vuorokauden www.sarastia.fi(ulkoinen linkki).
Voit olla yhteydessä palvelun myöntäneeseen tahoon. Voit ottaa yhteyttä myös Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen asiakaspalveluun p. 029 151 2000, arkisin klo 8-16.