Lista över ofta ställda frågor
På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor om kundbetalningar.
Det finns skillnader i de avgifter som debiteras för tjänster i de olika organisationerna inom Västra Nylands välfärdsområde. Från början av 2023 bör klientavgifter i Västra Nylands välfärdsområde debiteras enligt enhetliga grunder och vara lika stora.
Förenhetligande av klientavgifterna medför att avgifter som debiteras för vissa tjänster stiger eller sjunker beroende på boendekommun eller tjänst.
Den service som du beviljats ändras inte med övergången till välfärdsområdet.
Information finns på webbplatsen https://www.luvn.fi/sv/kund-hos-oss/social-och-halsovardens-klientavgifter
Den 28 november 2022 i välfärdsområdesstyrelsen och den 13 december 2022 i välfärdsområdesfullmäktige. Protokollen finns på webbplatsen https://www.luvn.fi/sv/om-oss/beslutsfattande
Klientavgifter inom social- och hälsovården regleras av lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992) och den kompletterande förordningen (912/1992). För välfärdsområdets social- och hälsovårdstjänster kan en avgift debiteras, såvida inget annat regleras i lag.
I lagstiftningen fastställs högsta belopp för avgifterna för flera tjänster. Avgiften som debiteras för tjänsten får dock vara högst lika stor som kostnaderna som orsakas av att producera tjänsten.
I lagstiftningen fastställs separat de tjänster för vilka en avgift inte får debiteras. Om man inte har föreskrivit om avgiftsfrihet, får man inom välfärdsområdena besluta om debitering av avgiften och nivån på den inom ramarna för lagens ramvillkor.
Vi strävar efter att fatta beslut om de nya avgifterna så snart som möjligt. Det kan emellertid förekomma en fördröjning med de nya besluten. Ett nytt beslut om avgift förutsätter inga åtgärder av dig. Om dina avgifter sjunker när avgiftsgrunderna ändras, gäller det nya beslutet från den 1 januari 2023.
Om dina avgifter stiger på grund av de ändrade avgiftsgrunderna, gäller det nya beslutet från början av den månad beslutet fattades.
Västra Nylands välfärdsområde påbörjar faktureringen för 2023 från den 1 januari 2023. Du kan få en räkning enligt de nya avgiftsgrunderna från den 1 januari 2023. Undantag är räkningar för hyra som började faktureras redan den 19 december 2022.
Om du har frågor som hänför sig till ett avgiftsbeslut om en inkomstrelaterad tjänst får du kontakta den enhet som har fattat beslutet om avgiften. Kontaktuppgifter finns i avgiftsbeslutet eller på webbplatsen https://www.luvn.fi/sv/kund-hos-oss/social-och-halsovardens-klientavgifter
Kontakta i första hand den enhet som fattat beslutet om avgiften. Om man inte hittar några grunder (t.ex. fel i beslutet) för att ändra avgiftsbeslutet efter att du tagit kontakt, kan du göra en omprövningsbegäran till välfärdsområdesstyrelens sektion för individärenden enligt anvisningarna för omprövningsbegäran i avgiftsbeslutet.
Om det gäller en kortvarig betalningssvårighet till exempel gällande en räkning, kan du begära att förfallodagen ändras eller begära möjlighet att betala räkningen i rater genom att kontakta Sarastias telefontjänst tfn 020 6399 400, vardagar kl. 8–16 eller sköta ärendet på webbplatsen www.sarastia.fi. Alternativt kan du ansöka om nedsättning eller efterskänkning av klientavgiften enligt anvisningarna på webbplatsen https://www.luvn.fi/sv/kund-hos-oss/social-och-halsovardens-klientavgifter
Du kan begära omprövning av en räkning som gäller en jämnstor avgift för hälso- och sjukvården eller socialvården, det vill säga en avgift som är lika stor för alla klienter (t.ex. munhälsovård, besök på mottagning, vårddagsavgift på sjukhus). Anvisningar om hur man begär omprövning finns på räkningen.
Om räkningen gäller en inkomstrelaterad klientavgift (t.ex. regelbunden hemvård, långvarig boendeservice), kan du begära omprövning av avgiftsbeslutet enligt anvisningarna i beslutet om hur man begär omprövning.
Om räkningen gäller en avgift som debiteras för en tjänst inom socialvården eller en inkomstrelaterad avgift inom hälso- och sjukvården kan du ansöka om nedsättning eller efterskänkning av klientavgiften https://www.luvn.fi/sv/kund-hos-oss/social-och-halsovardens-klientavgifter
Om du inte är säker på om avgiften som debiteras för tjänsten omfattas av nedsättning, kan du fråga den aktör som handhar ärenden om klientavgifter i det egna området, kontaktuppgifter finns på https://www.luvn.fi/sv/kund-hos-oss/social-och-halsovardens-klientavgifter. Till exempel avgifter för läkarbesök i öppenvården eller munhälsovården omfattas inte av nedsättning. Du kan till exempel ansöka om grundläggande utkomststöd av FPA för att betala avgifterna.
Obetalda räkningar påverkar inte tjänstens fortsättning eller beviljandet av den.
Om du lämnar en klientavgift för socialvårdstjänster samt hälso- och sjukvårdstjänster obetald, kan dröjsmålsränta debiteras och avgiften utmätas utan domstolsbeslut.
Du kan kontakta Sarastias telefontjänst tfn 020 6399 400, vardagar kl. 8–16. E-tjänsten har öppet dygnet runt på www.sarastia.fi(extern länk)
Du kan kontakta Västra Nylands välfärdsområdes växel tfn 029 151 2000, vardagar kl. 8–16.