Arviointikertomus 2022

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen toiminnan perusteet, strateginen johtaminen ja talouden tasapaino ovat vuoden 2022 arviointikertomuksen keskiössä.

Tarkastuslautakunta arvioi juuri valmistuneessa vuoden 2022 arviointikertomuksessaan Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen perustamisen ja toiminnan järjestämisen vaiheita vuodelta 2022. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue otti vastaan sosiaali- ja terveystoimen sekä pelastustoimen palveluiden järjestämisvastuun alueellaan vuoden 2023 alussa.

Strateginen johtaminen, tavoitejohtaminen sekä tiedon merkitys tulevaisuuden palveluiden kehittämisen välineenä

Tarkastuslautakunta on tarkastellut arviointikertomuksessaan hyvinvointialueen strategisen johtamisen alkuaskeleita, tavoitejohtamista sekä tiedon merkitystä tulevaisuuden palveluiden kehittämisen välineenä. Merkityksellisinä näyttäytyvät niin henkilöstöjohtaminen ja henkilöstön hyvinvointi kuin oikea-aikainen viestintäkin. Talous ja hankinnat tulevat olemaan Länsi-Uudenmaan alueella ratkaisevia tekijöitä talouden kehittämisen ja palveluiden järjestämisen näkökulmasta. Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan ratkaisut toimivat organisaatiomme alkutaipaleella eräänlaisena tavoitteiden saavuttamisen laatukriteereinä. Sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan kehittäminen on vasta alussa, mutta jo tässä vaiheessa tulee huomioida, että kokonaisuutta tulee kyetä johtamaan yhtenäisenä organisaatiorakenteena ja yhteisin toimintatavoin.

– On syytä kantaa huolta henkilöstömme jaksamisesta ja laadukkaasta esihenkilötyöstä sekä hyvinvointialueen ostopalveluiden hallinnasta. Henkilöstön työtyytyväisyys ja työn merkityksellisyyden kokemus on tärkeää. Ostopalveluiden hallintaan liittyy niin hyvinvointialueen talousosaaminen ja palveluiden osaaminen kuin hankintojenkin hallinta. Hankinnat tulee alueellamme suorittaa säännösten ja ohjeistusten mukaisesti avoimuusperiaatetta noudattaen, sanoo tarkastuslautakunnan puheenjohtaja Kaisa Alaviiri. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella on ostopalveluita varten varattu noin 1,3 miljardin euron resurssit.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen strategiset päämäärät ja tavoitteet toteuttavat tarkastuslautakunnan arvioinnin mukaan hyvin valtioneuvoston hyvinvointialueuudistukselle asettamia tavoitteita. Hyvinvointialueellamme painotetaan palveluiden saatavuutta ja saavutettavuuden parantamista sekä ikääntymisen ja syntyvyyden laskun aiheuttamiin haasteisiin vastaamista. Vielä vuoden 2022 lopussa ei ollut täyttä selvyyttä siitä, kuinka resurssit ja tavoitteet kohtaavat toisensa. Kehitettävää on niin toiminnan johtamisessa, strategisessa taloussuunnittelussa kuin avoimuuden mukanaan tuomissa haasteissa. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen strategiaa on tarkoitus jalkauttaa sosiaali- ja terveystoimen palvelustrategian ja pelastustoimen palvelutasopäätöksen avulla. Tarkastuslautakunta toivoo, että viimeistään tässä vaiheessa myös alueemme kaksikielisyys huomioidaan kaikissa valmistelun eri vaiheissa.

Tulevaisuuden merkittävänä tekijänä tulee olemaan palveluiden vaikuttavuuden arviointi

On tärkeää kysyä: ”Kuinka Länsi-Uudenmaan asukkaiden terveyden ja hyvinvoinnin kehittymistä mitataan ja seurataan?”. Tiedolla johtaminen on tarkastuslautakunnan mukaan merkittävä osa hyvinvointialueen strategista johtamista ja palveluiden oikeasuuntaista kehittämistä. Tavoitteena on tiedon yhtenäistäminen organisaatiomme eri tasoilla ja vuoden 2023 alussa täydessä vauhdissa olevan tietoallastyön kehittäminen. Osana tietoallastyön kehittämistä tarkastuslautakunta toivoo, että kyettäisiin sekä oikeasuuntaisten tavoitteiden ja mitattavien mittareiden kehittämiseen että tavoitteiden edellyttämän toiminnan vastuuttamiseen ja seuraamiseen. Eräänä yhteistyötahona ja tiedon tuottajana tulee tässä olemaan Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen lisäksi myös erikoissairaanhoidon palveluita tarjoava HUS-yhtymä.

Tilivelvollisten osallistaminen on merkittävä tekijä menokehyksessä pysymiseen

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella ei ole vuoden 2022 tilinpäätöksen jälkeen taseessaan kertynyttä alijäämää, mutta 2023 vuoden talousarvio on alijäämäinen. Samanlainen tilanne on muillakin hyvinvointialueilla. Talouden tasapainon saavuttaminen suunnittelukauden 2025 loppuun mennessä edellyttää sitä, että valtionrahoitus pysyy taloussuunnitelmakauden vuoden 2023 alussa suunnitellun kaltaisena ja hyvinvointialueen vuoden 2023 talousarviossa suunniteltu toimintakate toteutuu. Tarkasteluhetkellä tämä tulee toteutumaan vain, jos hyvinvointialueemme menojen kasvu kyetään rajaamaan 1,5 prosentin tasoon. Tarkastuslautakunta näkee merkittävänä menokehyksessä pysymisen tekijänä tilivelvollisten vahvan osallistamisen koko talouden kehittämisen ajan.

Hyvinvointialueemme talouden tasapainottamisohjelman laatiminen tullaan tekemään samanaikaisesti sosiaali- ja terveystoimen palvelustrategiatyön yhteydessä.

– Tarkastuslautakunnan arviointikertomus on laadittu saavutettavaksi. Tämä näkyy niin kertomuksen rakenteessa kuin teksteissäkin. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen toiminnan tulee myös olla saavutettavaa. Hallinto on siis toiminnassa ja palveluita kehitetään, mutta ovatko palvelut saatavilla, onko niiden toiminta varmistettu ja mitä palveluiden kehittämiseksi tullaan jatkossa tekemään, kysyy tarkastuslautakunnan puheenjohtaja Kaisa Alaviiri lopuksi.