Miten päästä hammashoitoon hyvinvointialueella?

28.3.2023 7.04

Olemme saaneet runsaasti kysymyksiä liittyen suun terveydenhoidon ajanvaraukseen ja hoitoon pääsyyn liittyen. Avaamme tilannetta tässä jutussa.

Tarve suun terveydenhoitoon jaotellaan kiireellisiin eli päivystyksellisiin asioihin, esim. vakava hammastapaturma tai kova särky, sekä kiireettömiin asioihin.  

Yhteydenotto hammashoitoon 

Yhteydenotto hammashoitoon tapahtuu puhelimitse tai verkkopalvelussa. Puhelimessa ammattilaisemme arvioi hoidon tarpeen ja sen kiireellisyyden. Kuntakohtaiset ohjeet ja puhelinnumerot löytyvät verkkosivuiltamme. Kuntakohtaiset tiedot saa näkyviin kuntavalikosta sivun alalaidasta. Osassa kunnissa, esimerkiksi Espoossa, osan vastaanottoajoista voi varata, siirtää ja perua myös verkossa.  

”Puhelintyössä priorisoimme aina kiireelliset puhelut, joihin pystymme vastaamaan lähes välittömästi, monesti viimeistään tunnin kuluessa,” kertoo suun terveydenhuollon palvelulinjajohtaja Arja Liinavuori.

”Suun terveydenhuollon kiireettömien asioiden puhelinpalvelu on valitettavasti ollut monessa kunnassa pahasti ruuhkautunut alkuvuoden aikana ja takaisinsoittoa on voinut joutua odottamaan useita päiviä, jopa yli viikon.”  

Esimerkiksi Espoossa oli tiistaina 14.3.2023 jonossa 2750 kiireetöntä puhelua. Muissa kunnissa jonossa oli 100-300 puhelua. Puhelujen määrä on lisääntynyt viime vuoden samaan ajankohtaan nähden.

”Espoossa saamme soitettua noin 800 puhelua arkipäivässä, eli tämänhetkisen jonon purkamiseen menee noin 4 arkipäivää,” sanoo Liinavuori.

”Olemme pahoillamme viiveestä. Henkilöstömme tekee kovasti töitä jonojen purkamiseksi ja soittoja tehdään myös viikonloppuisin.” 

Milloin pääsen vastaanotolle? 

Alle 7-vuotiaiden ja koululaisten hammastarkastukset pystytään pääosin järjestämään suunnitellussa aikataulussa.  

Aikuiset saavat ensiavun hoidon tarpeen arvioinnissa kiireelliseksi arvioituun hammasvaivaan samana päivänä. Iltaisin ja viikonloppuisin kiireellistä hoitoa saa HUSin Puistosairaalassa. Kiireettömien palvelujen osalta tilanne on vaikeampi. Vastaanottokirjat ovat auki muutaman kuukauden eteenpäin ja uusia vastaanottoaikoja avataan säännöllisesti. 

Ensimmäinen vastaanottoaika saattaa siis mennä muutamankin kuukauden päähän.

”Tarvittava jatkohoito pyritään varaamaan samalle hammaslääkärille. Tavoitteenamme on, että kun hoitoon pääsee, hoitojakso saataisiin hoidettua kokonaisuudessaan kohtuullisessa ajassa,” kuvailee Liinavuori.   

Miksi en saa aikaa hammastarkastukseen?   

Tähän tärkeään kysymykseen ei ole yksiselitteistä vastausta. Yhtenä syynä on suun terveydenhuollon kasvanut kysyntä esimerkiksi väestölisäyksen myötä. Hyvinvointialueen hammashoitoloissa työskentelevät samat ammattilaiset, kuin aikaisemmin kunnissa, joten uusi hyvinvointialue ei automaattisesti ole synnyttänyt lisää vastaanottoaikoja. Lisäksi hammashoitoloissa on jatkuvaa vajausta henkilökunnassa, jolloin aikoja on vähemmän tarjolla.

”Erityisesti tarvitsisimme hammashoitajia ja suuhygienistejä, mutta myös hammaslääkäreistä on hyvinvointialueella pulaa. Välillä emme saa avoimiin työpaikkoihin yhtään hakemusta,” kertoo Liinavuori.

”Palkkaamme hammaslääkäreitä ja -hoitajia myös vuokratyöfirmojen kautta, mutta työvoimaa ei aina löydy sitäkään kautta.”  

Jos aikaa ei löydy hyvinvointialueen hoitolasta, ratkaisuna saattaa olla hampaiden hoitaminen ostopalveluyksikössä tai palvelusetelillä.   

Hammashoitoa ostopalveluna tai palvelusetelillä 

Jos asiakkaalle ei ole tarjota vastaanottoaikaa hyvinvointialueen hammashoitolasta, voi vaihtoehtona olla ostopalvelu- tai palvelusetelihammashoitola. Hyvinvointialueen ammattilainen arvioi aina puhelimessa, onko asiakkaan hoito mahdollista toteuttaa ostopalveluna tai palvelusetelillä.  

Palvelusetelillä voidaan toteuttaa hampaiden kokonaishoito tarkastuksesta paikkauksiin ja hampaan poistoon. Tarkastuksessa asiakas saa arvion tarvittavista käynneistä ja hinnasta. Palvelun hinta on 20-40 % kalliimpi kuin hyvinvointialueen omissa hoitoloissa, riippuen tehdyistä toimenpiteistä.  

Jos asiakas ei halua ottaa hänelle tarjottua palveluseteliä vastaan, hänellä on mahdollisuus saada sama palvelu hyvinvointialueen hoitolasta. Joskus aikaa voi joutua odottamaan pidempään tai ajan löytyminen voi vaatia useamman soiton ajanvaraukseen.  

Ostopalveluhoitoa on tarjolla osassa kunnissa. Ostopalveluna voidaan hoitaa 1-2 hampaan vaiva. Myös suuhygienistin vastaanottoja voidaan tarjota ostopalveluna. Ostopalvelun hinta on asiakkaalle sama kuin hyvinvointialueen omissa hoitoloissa. 

Kohti entistä parempaa hammashoitoa 

Hyvinvointialuetasoinen toimintatapojen ja palvelujen yhtenäistämistyö on vasta käynnistymässä. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa hyvinvointialueen eri yksiköt toimisivat samoilla tavoilla ja esimerkiksi vastaanottoajat olisivat samankaltaisia. Myös töiden järkevällä jakamisella ja teknisillä ratkaisuilla on mahdollista parantaa palvelua.  

Muita ratkaisuja tilanteen parantamiseksi ovat esimerkiksi 

  • Uusien työntekijöiden jatkuva rekrytointi. Palkkaamme myös opiskelijoita ja osa-aikaisia. Kun saamme lisää työntekijöitä, voimme tarjota enemmän vastaanottoaikoja. 

  • Sisäisten toimintatapojemme yhtenäistäminen ja toisaalta toimintamme joustava kehittäminen.  

  • Tilojemme ja kumppaneidemme palvelujen monipuolinen hyödyntäminen: Vuokrahammaslääkäri voi työskennellä tiloissamme ja toisaalta voimme ohjata asiakkaitamme ostopalvelu- tai palvelusetelihoitolaan.  

”Teemme parhaamme, jotta suun terveydenhuolto voisi palvella länsiuusimaalaisia tulevaisuudessa entistä paremmin,” Liinavuori lupaa.  

Hyödyllisiä linkkejä