Vaaratapahtumailmoitus auttaa hyvinvointialueen palvelujen turvallisuuden kehittämisessä

Asiakas- ja potilasturvallisuus on tärkeä osa hoidon ja palvelun laatua. Pyrimme jatkuvasti kehittämään laatua monin eri tavoin, mm. yhtenäistämällä toimintatapoja, pitämällä huolta henkilökunnan osaamisesta ja oppimalla vaaratapahtumista. Palvelujen käyttäjät ja heidän läheisensä ovat tärkeässä roolissa toiminnan kehittämisessä.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella on käytössä asiakkaan vaaratapahtumailmoitus. Tätä kanavaa käyttäen asiakas, potilas ja hänen läheisensä voivat ilmoittaa hoidossa tai palvelussa tapahtuneesta vaaratapahtumasta.
Vaaratapahtumalla tarkoitetaan potilaan turvallisuuden vaarantavaa tapahtumaa, joka aiheuttaa tai voi aiheuttaa haittaa. Vaaratapahtumat voivat olla läheltä piti -tilanteita, jolloin asiakkaalle vaarallinen tilanne huomataan ajoissa eikä asiakkaalle ehdi aiheutua siitä mitään haittaa. Haittatapahtumasta puhutaan silloin, kun asiakkaalle aiheutuu hoitoon tai palveluun kuulumatonta haittaa.
Vaaratapahtumailmoitus tehdään nimettömänä eikä siihen vastata ilmoittajalle. Vaaratapahtumailmoitukseen pääset tästä linkistä(ulkoinen linkki). Saatua palautetta käytetään palvelujen turvallisuuden parantamiseen, jotta vastaavaa ei tapahtuisi uudestaan. Asiakkaan vaaratapahtumailmoitus ei korvaa muistutusta. Mikäli haluat saada vastauksen palautteeseesi, sinun tulee tehdä muistus.
Palautetta toiminnastamme voi antaa myös suoraan suullisesti tai kirjallisesti siihen yksikköön, jota palaute koskee. Jos olet tyytymätön saamaasi palveluun hoitoon tai kohteluun, voit tehdä muistutuksen joko vapaamuotoisena kirjeenä, muistutuslomakkeella tai erityistilanteissa suullisesti. Asiakas- ja potilasasiavastaavat neuvovat tarvittaessa.