Anmälan om farlig situation hjälper till att utveckla säkerheten i välfärdsområdets tjänster

26.2.2024 12.05Uppdaterad:16.1.2025 6.29

Klient- och patientsäkerheten är en viktig del av vårdens och servicens kvalitet. Vi strävar kontinuerligt efter att utveckla kvaliteten på många olika sätt, bland annat genom att förenhetliga rutiner, ta hand om personalens kompetens och lära oss av farliga situationer. Serviceanvändarna och deras närstående har en viktig roll i utvecklingen av verksamheten.

I Västra Nylands välfärdsområde används en anmälan om farlig situation för klienter. Via den här kanalen kan klienter, patienter och deras närstående anmäla en farlig situation som inträffat i vården eller servicen. 

Med farlig situation avses en situation som äventyrar patientens säkerhet och som orsakar eller kan orsaka olägenheter. Farliga situationer kan vara tillbud, vilket innebär att man i tid lägger märke till en situation som är farlig för klienten och den inte hinner orsaka några olägenheter för klienten. Vi talar om en skadehändelse när klienten orsakas olägenheter som inte hör till vården eller servicen.

En anmälan om farlig situation görs anonymt och man svarar inte den som gjort anmälan. Du kommer till anmälan om en farlig situation via den här länken(extern länk).  Responsen används för att förbättra servicens säkerhet så att motsvarande situation inte inträffar på nytt. Klientens anmälan om farlig situation ersätter inte en anmärkning. Om du vill få ett svar på din respons, ska du framställa en anmärkning.

Du kan ge respons på vår verksamhet också direkt muntligen eller skriftligen till den enhet som responsen gäller. Om du är missnöjd med den service, vård eller det bemötande som du fått, kan du framställa en anmärkning antingen i form av ett fritt formulerat brev, med en anmärkningsblankett eller, i särskilda situationer, muntligt. Klient- och patientombuden ger vid behov råd.