Anmärkningar

Om du är missnöjd med den service, vård eller det bemötande som du fått inom socialvården eller hälso- och sjukvården, kan du framställa en anmärkning antingen i form av ett fritt formulerat brev, med en anmärkningsblankett eller, i särskilda situationer, muntligt.

Om en klient inom socialvården eller en patient inom hälso- och sjukvården på grund av sjukdom, nedsatt psykisk funktionsförmåga eller av någon annan motsvarande orsak inte själv kan framställa en anmärkning, eller om hen är död, kan anmärkningen framställas av hens lagliga företrädare, en anhörig eller någon annan närstående.

Anmärkning - elektroniska form(extern länk)

Vänligen fyll i det elektroniska formuläret. Du kan också fylla i PDF-filen längst ner på sidan eller skicka anmärkningen i fritt formulär via e-post till kirjaamo@luvn.fi. 

Både socialvården och hälso- och sjukvården ska skriftligen besvara anmärkningen inom skälig tid från det att den framställdes. Svaret ska motiveras.

Svaret på anmärkningen får inte överklagas genom besvär.

Inom socialvården begränsar framförandet av en anmärkning inte klientens rätt att söka ändring i enlighet med vad som särskilt föreskrivs om det. Framförandet av en anmärkning påverkar inte heller klientens rätt att anföra ett klagomål i sitt ärende hos tillsynsmyndigheterna för socialvården.

Inom hälso- och sjukvården begränsar framförandet av en anmärkning inte patientens rätt att anföra ett klagomål över sin vård eller bemötandet under vården hos tillsynsmyndigheterna för hälso- och sjukvården.

Om det vid behandlingen av anmärkningen framgår att vården eller bemötandet av patienten kan leda till exempelvis att patienten har rätt till patientskadeersättning eller skadestånd eller disciplinärt förfarande för hälsovårdspersonalen, informeras patienten om hur ärendet kan väckas.

Även klienternas och patienternas eventuella skadeståndsyrkanden utreds som en del av anmärkningsförfarandet. Ersättningen av skador föreskrivs om i skadeståndslagen, och meningsskiljaktighet i anslutning till skadestånd är ett privaträttsligt tvistemål som hör till domstolens uppgifter.

Välfärdsområdet kan dock ersätta klienterna och patienterna för tydliga skador som orsakats dem som en del av egenkontrollen. Om utbetalningen av ersättningen fattas då ett separat tjänsteinnehavarbeslut och den som behandlar skadeståndsärenden kontaktar vid behov klienten/patienten för att få ytterligare uppgifter.

Personskador som orsakats patienten i samband med hälso- och sjukvården ersätts från patientförsäkringen och ärendet behandlas vid Patientförsäkringscentralen. I dessa situationer hänvisas patienten att göra en patientskadeanmälan till Patientförsäkringscentralen.

Om en intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig framställer ersättningsanspråket på en klients vägnar ska man i samband med anspråket lämna in en kopia av intressebevakningsbeslutet eller den fastställda intressebevakningsfullmakten. Ett ersättningsanspråk kan också framställas genom att använda ett ombud. Ombudet ska lämna in en fullmakt som visar befullmäktigandet. För handläggningen av ersättningsanspråket ska man lägga fram en utredning om värdet på skadan (exempelvis kvitto på inköpet).

Nedladdningsbara bilagor