Kannustamme asukkaita hyödyntämään digitaalisia palveluita ja tarjoamme tukea niiden käytössä

13.1.2025 8.35Päivitetty:13.1.2025 10.10
Kolme ihmistä kannettavan tietokoneen ympärillä. Digituen ohjaustilanne.
Kuva: Asukastila Kivenkolo/ Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

Länsi-Uudenmaan asukkaat suhtautuvat positiivisesti digitaalisten palveluiden käyttöön. Tämä käy ilmi hyvinvointialueen saamasta palautteesta ja vuoden 2023 asukasraadin kyselystä. Digitaaliset palvelut mahdollistavat tiedon etsimisen hyvinvoinnista, yhteydenoton ammattilaisiin ja hakemusten täyttämisen sähköisesti. Jotta kaikki voisivat käyttää palveluita tasavertaisesti, tarvitaan myös tukea niiden käyttöön.

Projektiasiantuntija Matilda Linnavirta aloitti elokuussa 2024 työnsä asukkaiden digituen parissa. Projektissa hän tarkastelee nykyisiä käytäntöjä ja tekee tiivistä yhteistyötä eri toimijoiden kanssa, jotta digipalvelut olisivat kaikkien saatavilla ja helposti käytettävissä.

 – Syksyllä 2024 kokosimme verkkosivuillemme yhteen hyvinvointialueen digitaaliset palvelut ja digitukea antavia toimijoita, kertoo Linnavirta.

 – Asukkailla on erilaisia tuen tarpeita. Joillekin riittää tieto saatavilla olevista palveluista ja selkeät ohjeet. Toiset taas tarvitsevat neuvontaa ja ohjausta esimerkiksi älypuhelimen tai tietokoneen käytössä. On erittäin tärkeää tehdä tiivistä yhteistyötä esimerkiksi järjestöjen ja kuntien kanssa, jotta asukkaat saavat mahdollisimman laajasti tarvitsemaansa tukea, Linnavirta jatkaa.

Yhteistyöllä voimme vahvistaa digitaitoja ja varmistaa, että kaikki saavat tarvitsemansa tuen

Digitaaliset palvelut kehittyvät vauhdilla. Sekä asukkaat että ammattilaiset tarvitsevat tukea palveluiden käyttöön. Neljänneksellä suomalaisista ei ole riittäviä digitaitoja. Digitaidoista puhuttaessa nostetaan usein esille ikääntyneet. Digituki ja asukkaiden tukeminen on kuitenkin monisyinen kokonaisuus.

Vaikka ikääntyneiden osuus korostuu digitukea tarvitsevissa, asia ei ole näin yksiselitteinen. Ikääntyneissä on myös paljon erittäin taitavia digiosaajia, joista osa toimii vertaisopastajana toisille ikääntyneille. Myös muut kuin ikääntyneet tarvitsevat tukea. Lapset ja nuoret ovat usein teknisesti lahjakkaita käyttämään laitteita, mutta tieto turvallisesta netin käytöstä voi olla puutteellista. Asukkaiden tukemisessa tulee myös huomioida erilaiset oppijat, ja muuta kuin suomea äidinkielenään puhuvat. 

 – Asukkaiden tukeminen digitaalisten palveluiden käytössä on tosiaan monitahoinen ilmiö. Tästä syystä tarvitaan yhteistyötä eri toimijoiden - niin viranomaisten kuin järjestöjen ja seurakuntien kesken. Toivon, että kukaan ei jää digitaalisten palveluiden ulkopuolelle sen takia, että riittävää tukea ei ole tarjolla, Linnavirta sanoo.

Omaperhe-sivustolta perheet saavat tietoa ja tukea erilaisiin elämäntilanteisiin

Omaperhe-sivusto on lapsiperheille ja perhettä suunnitteleville asukkaille tarkoitettu sähköinen tietolähde ja palvelutarjotin. Projektipäällikkö Kaius Karlsson vastaa sivuston käyttöönotosta ja hyvinvointialueen ammattilaisten ohjaamisesta sivuston hyödyntämiseen.

Jotta asukkaat voivat hyödyntää digitaalisia palveluita, kuten Omaperhe-sivustoa, ammattilaisilla on oltava riittävästi tietoa sivuston sisällöistä ja toiminnoista asukkaiden neuvomiseksi.

 – Järjestämme Omaperhe-infoja työntekijöillemme säännöllisesti. Tilaisuuksissa keskustelemme ja jaamme vinkkejä, miten ammattilaiset voivat sivustoa omassa työssään hyödyntää. Ihannetilanteessa ammattilainen käy yhdessä asiakkaan kanssa läpi, mitkä sisällöt kiinnostavat asiakasta ja mistä hän voisi parhaiten hyötyä, Karlsson kertoo.

Omaperhe-sivusto on suunniteltu elämäntilannelähtöisesti ja tarjoaa monipuolista ja tutkittua tietoa perheiden kohtaamiin haasteisiin. Tavoitteena on, että apua ja tietoa saadaan nopeasti, jotta ongelmat eivät laajene. Sivustolle on koottu sekä hyvinvointialueen palvelut että järjestöjen tarjoama tuki. Sivuston uusimpiin sisältöihin kuuluvat sosiaalisen median ja digitaalisten laitteiden käyttö, joista vanhemmat usein etsivät tietoa.

 – Sivusto on suunniteltu saavutettavaksi ja helppokäyttöiseksi. Huoltaja voi aloittaa käytön valitsemalla oman lapsen ikäryhmän, ja sivusto ohjaa käyttäjää tarpeiden mukaan. Sivustolla on tietoa noin 300 aiheesta, ja sivuston käännöstoiminnolla sisältöjä voi lukea yli kahdellasadalla kielellä. Lisäksi tietoa voi hakea kuntakohtaisesti, jolloin löytää lähimmät palvelut, Karlsson jatkaa.

Omaperhe-sivuston ja muut hyvinvointialueen digitaaliset palvelut löydät verkkosivuiltamme: www.luvn.fi/digituki

Siirry omaperhe-sivustolle: www.omaperhe.fi(ulkoinen linkki)  

Asiakaspalvelu neuvoo digitaalisten palveluiden käytössä: 

Asiakaspalvelun yhteystiedot