Vi uppmuntrar invånare att utnyttja digitala tjänster och erbjuder stöd i användning av dem
Invånare i Västra Nyland förhåller sig positivt inställda till användningen av digitala tjänster. Detta framgår av responsen som välfärdsområdet har fått och i enkäten till invånarrådet 2023. Digitala tjänster möjliggör sökning av information om välbefinnande, kontakt med yrkesverksamma och ifyllning av ansökningar elektroniskt. För att alla ska kunna använda tjänsterna jämlikt, behövs också stöd för användningen.
Projektexpert Matilda Linnavirta började sitt arbete med digitalt stöd för invånare i augusti 2024. I projektet granskar hon nuvarande praxis och samarbetar nära med olika aktörer för att digitala tjänster ska vara tillgängliga och lätt att använda för alla.
– Hösten 2024 samanställde vi välfärdsområdets digitala tjänster och aktörerna som ger digitalt stödpå vår webbplats, berättar Linnavirta.
– Invånare har olika behov av stöd. För vissa räcker det med information om tillgängliga tjänster och tydliga instruktioner. Andra behöver råd och vägledning, såsom i att använda en smarttelefon eller dator. Det är viktigt att samarbeta tätt med till exempel organisationer och kommuner så att invånarna får så mycket stöd som möjligt, säger Linnavirta.
Genom samarbete kan vi stärka digital kompetens och säkerställa att alla får det stöd de behöver
Digitala tjänster utvecklas snabbt. Både invånare och yrkesverksamma behöver stöd för att använda tjänsterna. En fjärdedel av finländarna har inte tillräckliga digitala färdigheter. När digitala färdigheter diskuteras lyfts ofta äldre fram. Digitalt stöd och stöd till invånare är emellertid en mångfacetterad helhet.
Även om äldre personers andel framträder i de som behöver digitalt stöd, är saken inte så entydig. Bland äldre finns det också många mycket skickliga digitala användare, varav några fungerar som kamrathandledare för andra äldre. Det är inte bara äldre som behöver stöd. Barn och unga är ofta tekniskt begåvade att använda digitala enheter, men kunskapen om säker internetanvändning kan vara bristfällig. I stödet till invånare bör också olika typer av lärande uppmärksammas, samt de som talar ett annat modersmål än finska.
– Att stödja invånare i användningen av digitala tjänster är verkligen ett komplex fenomen. Därför behövs samarbete med olika aktörer, såväl myndigheter som organisationer och församlingar. Jag hoppas att ingen blir utanför digitala tjänster på grund av att det inte finns tillräckligt med stöd, säger Linnavirta.
På webbplatsen Omaperhe kan familjer få information och stöd för olika livssituationer
Webbplatsen Omaperhe är en digital informationskälla och servicebricka avsedd för familjer med barn och invånare som håller på att bilda familj. Projektledaren Kaius Karlsson ansvarar för implementeringen av webbplatsen och handleder yrkesverksamma inom välfärdsområdet att använda den.
För att invånare ska kunna utnyttja digitala tjänster, som webbplatsen Omaperhe, måste yrkesverksamma ha tillräckligt med information om webbplatsens innehåll och funktioner för att kunna ge råd till invånare.
– Vi ordnar informationstillfällen om Omaperhe för våra anställda regelbundet. Vid informationstillfällena diskuterar vi och delar tips om hur yrkesverksamma kan använda webbplatsen i sitt arbete. I bästa fall går den yrkesverksamma igenom med kunden vilka innehåll som kunden är intresserad av och vad hen skulle kunna dra mest nytta av, berättar Karlsson.
Webbplatsen Omaperhe är utformad utifrån ett perspektiv som utgår från olika livssituationer och erbjuder omfattande och forskningsbaserad information om de utmaningar familjer möter. Målet är att få hjälp och information snabbt så att problem inte förvärras. På webbplatsen har både välfärdsområdets tjänster och det stöd som organisationer erbjuder samlats. De senaste innehållen på webbplatsen inkluderar användning av sociala medier och digitala enheter, som föräldrar ofta söker information om.
– Webbplatsen är utformad för att vara tillgänglig och användarvänlig. Vårdnadshavare kan börja med att välja barnets åldersgrupp varefter webbplatsen kommer att vägleda användaren efter hens behov. Webbplatsen innehåller information om cirka 300 ämnen, och med webbplatsens översättningsfunktion kan innehållet läsas på över tvåhundra språk. Dessutom kan information sökas kommunspecifikt för att hittar de närmaste tjänsterna, säger Karlsson.
Du hittar webbplatsen Omaperhe och andra digitala tjänster inom välfärdsområdet på vår webbplats www.luvn.fi/sv/digitalt-stod
Gå till webbplatsen: Omaperhe(extern länk)
Kundtjänst ger råd i användningen av digitala tjänster: