Sosiaalipalvelujen neuvonta saatavilla digitaalisesti Lunnassa

18.11.2025 14.32Päivitetty:19.11.2025 8.42
Nuori nainen käyttää tietokonetta.
Lunnan käyttäjät ovat hyvin tyytyväisiä palveluun.

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen digitaalinen asiointipalvelu Lunna tarjoaa entistä kattavampaa tukea asukkaille. Marraskuun 19. päivästä alkaen sosiaalipalvelujen neuvonta on saavutettavissa chatin ja kiireettömän viestin kautta. Lunnaan avataan lisäksi digipolkuja, jotka tukevat asiakkaiden omaehtoista hyvinvointia arjessa.

Sosiaalipalvelujen neuvonta tarjoaa matalan kynnyksen apua arjen haasteisiin, kuten toimeentuloon, etuuksiin, kriisitilanteisiin, perhe-elämään ja vammaisten henkilöiden tukiin. Tavoitteena on ratkaista jopa 60 prosenttia asiakkaiden tilanteista jo neuvonnassa. Tarvittaessa asiakas ohjataan oikean palvelun pariin.

Yhteydenotto sosiaalipalvelujen neuvontaan korvaa aiemmin käytössä olleen Pyydä apua -lomakkeen. Yhteydenotto ei synnytä automaattista sosiaalipalvelujen asiakkuutta. Asiakas voi asioida chatissa myös anonyymisti. 

– Haluamme tuoda sosiaalipalvelut entistä lähemmäksi asukkaita. Lunnan chat ja kiireetön viesti mahdollistavat helpon ja matalan kynnyksen yhteydenoton silloin, kun se asiakkaalle parhaiten sopii, sanoo Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen johtaja Sanna Svahn.

Uudet digipolut tukevat omaehtoista hyvinvointia

Lunnaan avataan lisäksi digipolkuja, jotka tukevat asiakkaiden hyvinvointia. Lunna digipolut tarjoavat valmennuksia erilaisista teemoista, esimerkiksi ravinnosta, liikunnasta ja unesta. Polut sisältävät tehtäviä, ohjeita ja videoita, ja ovat kestoltaan 12–16 viikkoa. Polut aukeavat Lunnan verkkoversiossa 19. marraskuuta ja mobiilisovelluksessa 9. joulukuuta.

Lunnaan tuodaan myös alaselkäkivun hoitopolku, jossa ammattilainen tukee asiakasta etänä koko hoitoprosessin ajan.

– Lunna digipolut tarjoavat tietoa ja tukea arjen hyvinvointiin asiakkaan omassa tahdissa. Haluamme tehdä luotettavasta, omaehtoisesta avun hakemisesta ja ennaltaehkäisystä mahdollisimman helppoa kaikille, kertoo Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tutkimus-, kehitys- ja innovaatiojohtaja Nelli Myllylä.

Lunna palvelee jo lähes 170 000 länsiuusimaalaista

Lunnassa on jo yli 169 000 käyttäjää, ja määrä kasvaa. Asiakastyytyväisyys chat-palvelussa on 4,06 ja kiireellisissä viesteissä 3,89 asteikolla yhdestä viiteen. Palvelua voi käyttää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi sekä puhelimen sovelluksella että tietokoneella.

Lataa Lunna sovelluskaupasta tai asioi osoitteessa www.luvn.fi/lunna-digitaalinen-asiointi.

Koko Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue