Socialservicens rådgivning nu tillgänglig digitalt i Lunna

19.11.2025 5.45Uppdaterad:19.11.2025 8.45
Lunnas användare är mycket nöjda med tjänsten.

Västra Nylands välfärdsområdes digitala plattform Lunna erbjuder invånarna ett alltmer omfattande stöd. Från och med den 19 november kan socialservicens rådgivning nås via chatten och icke-brådskande meddelanden. I Lunna öppnas dessutom digitala stigar som stöder klienternas möjligheter att självständigt ta hand om sitt välbefinnande i vardagen.

Socialservicens rådgivning tillhandahåller lättillgänglig hjälp för vardagliga utmaningar, såsom utkomst, förmåner, krissituationer, familjeliv och stöd för personer med funktionsnedsättning. Målet är att lösa upp till 60 procent av klienternas situationer redan vid rådgivningen. Vid behov hänvisas klienten till rätt tjänst.

Att kontakta socialservicens rådgivning ersätter Be om hjälp-formuläret som har använts tidigare. Kontakten leder inte automatiskt till en klientrelation inom socialservicen. Klienten kan använda chatten även anonymt.

– Vi vill föra socialservicen närmare invånarna. Lunnas chatt och icke-brådskande meddelanden möjliggör en enkel kontakt med låg tröskel när det passar bäst för klienten, säger välfärdsområdesdirektör Sanna Svahn.

Nya digitala stigar hjälper dig att ta hand om ditt välbefinnande

I Lunna öppnas dessutom digitala stigar som stöder klienternas välbefinnande. Lunnas digitala stigar erbjuder utbildningar inom olika teman, till exempel kost, motion och sömn. Stigarna innehåller uppgifter, anvisningar och videoklipp och de pågår i 12–16 veckor. Stigarna öppnas i Lunnas webbversion den 19 november och i mobilapplikationen den 9 december.

I Lunna öppnas även en vårdstig för ländryggssmärta, där en yrkesperson stöder klienten på distans under hela vårdprocessen.

– Lunnas digitala stigar erbjuder information och stöd för välbefinnandet i vardagen, i den takt klienten önskar. Vi vill göra det så enkelt som möjligt för alla att söka hjälp och

förebygga sjukdomar på ett tillförlitligt och självständigt sätt, säger Nelli Myllylä, som är forsknings-, utvecklings- och innovationsdirektör vid Västra Nylands välfärdsområde.

Lunna betjänar nu nästan 170 000 västnylänningar

Lunna har nu över 169 000 användare, och antalet växer. Kundnöjdheten för chattjänsten är 4,06 och för icke-brådskande meddelanden 3,89 på en skala från ett till fem. Tjänsten kan användas på finska, svenska och engelska både i en mobilapp och i en webbläsare på datorn.

Ladda ner Lunna från en appbutik eller använd tjänsten på adressen www.luvn.fi/sv/lunna-plattformen-digitala-tjanster.

Hela Västra Nylands välfärdsområde