Bedömning av servicebehovet - klientens väg till tjänsterna

Gör så här om du för första gången behöver service för personer med funktionsnedsättning.

Börja med att kontakta rådgivningen

När du eller din närstående har behov av service för personer med funktionsnedsättning ska du kontakta socialservicens rådgivningen. Du kan kontakta rådgivningen per telefon eller digitalt på Lunna. Kontaktuppgifter finns på den här sidan. 

Om du är över 65 år och inte har varit kund hos funktionshinderservicen tidigare, vänligen kontakta Seniorinfo först.

Gör sedan en ansökan

En anställd vid rådgivningen för funktionshinderservice berättar hur du kan göra en ansökan om funktionshinderservice. Fyll i ansökan och lämna in den samt nödvändiga bilagor till funktionshinderservicen.

En anställd vid det sociala arbetet inom funktionshinderservicen börjar utreda ansökningen utan dröjsmål, senast inom 7 dagar. Den anställda kontaktar dig för att komma överens om ett möte för bedömning av servicebehovet.  

Dina önskemål hörs under mötet

Mötet sker vanligtvis hemma hos kunden. Om du önskar kan du också bjuda in närstående. Under mötet kan du berätta för den anställda om din funktionsförmåga och dina servicebehov. Den anställda skriver ner dina önskemål och berättar om tjänsterna.

Bedömningen av servicebehovet eller klientplanen färdigställs

Efter mötet bedömer den anställda de tjänster du är i behov av och skickar en bedömning av servicebehovet eller en klientplan till dig per post. Om du önskar ändringar i planen kan du skriva in dem i planen. Skicka tillbaka planen till den anställda inom tre veckor.

Bedömningen av servicebehovet är nu gjord och du får ett beslut om servicen utan dröjsmål, senast inom tre månader från att du lämnade in ansökan. Dina tjänster inleds enligt bedömningen av servicebehovet och klientplanen.