Funktionshinderservice

Funktionshinderservicen hjälper när basservicen inte räcker till för att tillfredsställa de individuella behoven hos en person med funktionsnedsättning.

Lunna - plattformen för digitala tjänster

Icke-brådskande meddelanden och postlådan för bilagor 24/7. Ladda ner appen eller uträtta ärenden på webben, lunna.fi.

Kontakta oss om du på grund av ett funktionshinder eller en långvarig sjukdom behöver stöd eller rådgivning angående tjänster.

Digitala tjänster

Webbansökan om funktionshinderservice:
Du kan ansöka om tjänster för personer med funktionsnedsättning om andra socialtjänster inte räcker till för dina behov. Använd i första hand den elektroniska ansökan. Om du inte kan använda den, kan du skriva ut ansökan längst ner på sidan. Lämna den i Lunna-postlådan eller skicka den per post till funktionshinderservice.

Webansökan om funktionshinderservice(extern länk)

Funktionshinderservice i Lunna: Välj ”funktionshinderservice” som orsak till din kontakt. Du kan lämna ett icke-brådskande meddelande till oss dygnet runt. Vi svarar inom tre vardagar. Du kan också skicka dokument och bilagor till funktionshinderservicen via Lunna.

Go till Lunna(extern länk)

Ring oss

029 151 2425  
Vi betjänar på rådgivningen inom socialservice mån–fre kl. 9–12.
Om du är över 65 år och inte har varit kund hos funktionshinderservicen tidigare, vänligen kontakta Seniorinfo först.

Så här gör du en ansökan

Du kan göra en ansökan om funktionshinderservice på olika sätt, men du behöver alltid bifoga bilagor. Läs tipsen för att göra en bra ansökan.

Fullmakt och kontakt på en annan persons vägnar

Vanligtvis hanterar myndiga klienter sina egna ärenden, men ibland är det inte möjligt. Då kan en annan person hjälpa till, förutsatt att hen har en fullmakt.

E-post för serviceproducenter och myndigheter

E-postadressen vammaispalvelut@luvn.fi  är avsedd endast för kommunikation mellan serviceproducenter, myndigheter och funktionshinderservicen. Använd krypterad e-post (Turvapost) om ditt meddelande innehåller personuppgifter.

Om du vill hänvisa din klient till funktionshinderservicen, kan du hjälpa hen att göra en webansökan eller skicka en pdf-blankett via Lunna eller per post. Vid behov kan du också göra en anmälan om behov av socialvård.

Vi ber personkunder att använda Lunna och där funktionshinderservices brevlådan för att skicka bilagor och ansökningar.

Läs mer om våra tjänster

Tjänster för personer med funktionsnedsättning

Vi ger råd i situationer där en funktionsnedsättning eller sjukdom orsakar svårigheter till exempel med att bo eller röra sig.

Andra länkar

Klientavgifter inom funktionshinderservicen

Vi har samlat alla klientavgifter för funktionshinderservicen på ett ställe. På sidan får du också information om hur du kan ansöka om nedsättning eller efterskänkning av klientavgiften.

Verksamhetsenheter inom funktionshinderservicen

Funktionshinderservice har enheter för boende samt arbets- och dagverksamhet i många olika kommuner. Här hittar du enheternas kontaktuppgifter. Kontaktupgifter till funktionshinderservicens verksamhetsenheter.

SAS-verksamhetsmodellen i funktionshinderservicen

SAS kommer från finska orden "suunnittele, arvioi ja suosita" (utred, bedöm och rekommendera). Den mängprofessionella SAS-arbetsgruppen har till uppgift att stöda planeringen och bedömningen av tjänster. Arbetsgruppen fattar inte beslut om tjänsterna.

Orosanmälan

Om du är orolig över din närståendes, klients eller någon annans livssituation, gör en orosanmälan.

Prenumerera på funktionshinderservicens nyhetsbrev

Vi skickar ut ett nyhetsbrev om funktionshinderservicen varannan månad. I det berättar vi om aktuella frågor inom funktionshinderservicen. Prenumerera på brevet direkt till din e-post här.