Begäran om uppgifter och klientens andra rättigheter

Dessa sidor innehåller information om begäran om uppgifter och om klienternas rättigheter i Västra Nylands välfärdsområde. Vänligen beakta att handlingar som gäller akutvården och en del av sjukhustjänsterna hör till HUS, och handlingarna som gäller undervisningsväsendet och småbarnspedagogiken hör till kommunerna. I fråga om dessa kan Västra Nylands välfärdsområde inte besvara en begäran om uppgifter.

Gör så här när du vill beställa handlingar eller begära övriga uppgifter av välfärdsområdet

  1. Välj nedan den typ av begäran om uppgifter som passar din situation. Vänligen observera att du i tjänsten MittKanta(extern länk) kan granska de hälsouppgifter som förts in i tjänsten.
  2. Via respektive länk till begäran om uppgifter kommer du till en sida med noggrannare uppgifter om hur du begär ifrågavarande uppgifter. Följ instruktionerna.
  3. Du kan lämna en begäran om uppgifter på den elektroniska blanketten som du hittar på sidorna eller på plats i välfärdsområdets registratur. Du kan också befullmäktiga en annan person att sköta ärendet för din del.
  4. Begäran om uppgifter kräver alltid att du styrker din identitet, förutom då begäran gäller offentliga handlingar. Du styrker din identitet genom stark elektronisk autentisering eller genom att vi kontrollerar din identitetshandling.
  5. Välfärdsområdet sänder de uppgifter som begärts inom den tidsfrist som fastställs i lagen. Om välfärdsområdet inte ger dig de uppgifter som du har begärt får du ett svar med motiveringar inom samma tidsfrist, inom vilken handlingarna ska ges ut.

Anvisningar för val av lämplig typ av begäran om uppgifter:

Framlägga begäran om uppgifter

Du kan framlägga begäran om uppgifter och krav på rättelse av uppgifter elektroniskt genom stark autentisering. Du kan också använda pappersblanketterna på plats i registraturen, då vi kontrollerar din identitet.

Boka per e-post, kirjaamo@luvn.fi, en tid för ett möte. Du kan också boka en tid per telefon, tfn 029 151 5835. Registraturen är öppen på vardagar kl. 9.00–15.00. Vi utreder som bäst möjligheten att inrätta servicepunkter på olika håll på välfärdsområdet.

Om du inte kan använda digitala blanketter eller besöka registraturen kan du lämna en begäran om uppgifter genom att skicka ett brev till adressen:

Registraturen
PB 33
02033 Västra Nylands välfärdsområde. 

Du kan också skicka begäran per krypterad e-post till adressen kirjaamo@luvn.fi.

Om du skickar begäran per brev eller krypterad e-post ska du ange hela ditt namn och din personbeteckning och beskriva så detaljerat som möjligt vilka uppgifter du vill ha och för vilken tid du begär uppgifterna. Ange också den kommun, i vilken du har fått den service som din begäran riktas till. De detaljerade uppgifterna är nödvändiga för att hitta dina uppgifter, eftersom det finns tiotals datasystem och pappersarkiv på olika adresser i välfärdsområdet. Eftersom vi inte kan bekräfta din identitet om du på detta sätt lämnar din begäran, skickar vi uppgifterna per brev till den adress som du anmält till befolkningsdatasystemet.

Du kan också begära dina senaste uppgifter, till exempel registreringar av det aktuella besöket, muntligt på välfärdsområdets verksamhetsställe. För att få dokumenten måste din identitet verifieras på verksamhetsstället. Dokumenten kan överlämnas direkt till dig om mängden begärda uppgifter är rimlig och det inte finns några hinder för att lämna ut dokumenten.

Fullmakt

Du kan också sköta ärenden med en fullmakt. För advokater, tillståndsjurister och offentliga rättsbiträden godkänns en öppen rättegångsfullmakt med datum, fullmaktsgivarens underskrift och namnförtydligande. Välfärdsområdet verifierar att det är fråga om en advokat, tillståndsjurist eller ett offentligt rättsbiträde.

För övriga befullmäktigade, förutom de ovan nämnda, ska fullmakten innehålla:

  • uppgifter om fullmaktsgivaren och den befullmäktigade
  • uppgift om vad fullmakten gäller
  • fullmaktsgivarens underskrift, namnförtydligande och datum.

E-tjänster: Den befullmäktigade identifierar sig med välfärdsområdets elektroniska blankett och begär kontroll av fullmaktsgivarens personuppgifter eller framställer en begäran om rättelse. Den befullmäktigade bifogar fullmakten till begäran.

Att sköta ärenden på plats: Den befullmäktigade visar upp fullmakten i registraturen och styrker sin egen identitet. Fullmakten bifogas till begäran. Den befullmäktigade fyller i blanketten för begäran om kontroll av personuppgifter eller blanketten för begäran om rättelse av personuppgifter.

Behandlingstid

Begäran om information kommer att behandlas inom de lagstadgade tidsfristerna. Under 2025 har vi bytt till ett nytt system för att behandla begäran om uppgifter, vilket kommer att leda till en fördröjning i behandlingen av begäran. För närvarande (17.11.2025) omdirigerar vi förfrågningar som inkommit under vecka 44.

Beskrivning av handlingars offentlighet

Målet med webbsidan Beskrivning av handlingsoffentligheten är att underlätta individualiseringen av begäran om uppgifter. Beskrivningen innehåller uppgifter om välfärdsområdets ärenderegister och informationslagren för tjänsternas informationshantering. I fråga om informationslagren har vi beskrivit vilka informationssystem som ligger bakom dem och vilka kategorier av informationsmaterial som ingår i informationssystemen.

Beskrivning av handlingsoffentligheten

Mer information

Dataskyddsombudet vid Västra Nylands välfärdsområde ger dig mer information om dataskydd och hanteringen av dina personuppgifter på välfärdsområdet:

Dataskyddsombud

PB 33, 02033 Västra Nylands välfärdsområde
e-post: tietosuoja@luvn.fi

Använd krypterad e-post då du sänder konfidentiella eller känsliga dokument.