Lunna underlättar vardagen för barnfamiljer

28.8.2025 8.57
Heidi Seppä och 2-åriga Paavo

Tvåbarnsmamman Heidi Seppä från Kyrkslätt har aktivt använt den digitala serviceplattformen Lunna i samband med rådgivningsbesök. Till familjen hör två barn i åldrarna 2 och 3,5 år, vilket innebär ett mycket regelbundet behov av rådgivningstjänster.

Lunna har erbjudit Heidi möjligheten att boka mottagningstider, fråga råd och hitta behövliga blanketter lätt. Heidi upplever att plattformen fungerar bra och kommunikationen är smidig.

- Det är mycket behändigt när man inte längre behöver ringa vid en viss tidpunkt utan kan skicka meddelanden när det passar bäst, säger Heidi.

Hon har använt chattjänsten i synnerhet för tidsbokningar, och det har fungerat utmärkt.

- Jag får svar på mina meddelanden snabbt och behöver inte hela tiden stirra på telefonen, eftersom jag har aktiverat aviseringarna för Lunna-appen.

Tjänsten för icke-brådskande meddelanden har också fungerat bra när man behövt fråga råd: meddelandena besvaras inom tre vardagar och diskussionstråden stängs först när ärendet har uträttats.

På hösten införs videomottagningar i Lunna

På hösten överförs också mottagningarna på distans från Teams till Lunna. Heidi är positivt inställd till att rådgivningsbesök också kan utföras på distans, särskilt när det handlar om rutinbesök eller möjligheten att fråga råd.

- När ett barn är sjukt är videomottagningen ett utmärkt alternativ: man behöver inte avboka rådgivningsbesöket, utan kan uträtta sina rådgivningsärenden trots sjukdomsfallet. Det kan vara lämpligt att även i andra fall välja en mottagningstid på distans när man är tvungen att hålla ett öga på barnen.

Rådgivningstjänsterna en del av Lunna från april

  • I rådgivningstjänsterna infördes chattjänsten, tjänsten för icke-brådskande meddelanden, enkäter och blanketter i april.
  • Från och med att kanalen infördes har det inom rådgivningstjänsterna förts sammanlagt över 21 000 diskussioner i chatten och tjänsten för icke-brådskande meddelanden.
  • Cirka 6 500 kunder har gett rådgivningstjänsterna i Lunna ett medelbetyg på 4,24 (på skalan från 1 till 5).
  • Videomottagningarna införs i Lunna den 25 september 2025.

Välkommen att använda Lunna!

Bekanta dig med Lunna

Hela Västra Nylands välfärdsområde