Stöd i vardagen
Ibland kan det uppstå situationer i livet där man på ett eller annat sätt behöver stöd i vardagen. Stöd i vardagen kan se väldigt olika ut. Det kan innebära praktisk hjälp, råd och handledning av en yrkesutbildad person eller annat stöd, såsom en väns lyssnande öra, uppmuntrande ord eller gemensamma stunder.Digitala tjänster och digitalt stöd
Välfärdsområdet ger dig information och stöd för användning av digitala tjänster.På den här sidan har vi samlat Västra Nylands välfärdsområdes tjänster som du kan använda digitalt.
På sidan finns också uppgifter om var du kan få digitalt stöd, det vill säga hjälp med att använda digitala tjänster.
Digitala tjänster för invånarna
Bekanta dig med de digitala tjänsterna och tjänsterna som stöder välbefinnandet. En del av tjänsterna är avsedda för en avgränsad klientgrupp eller användbara endast i en del av kommunerna i Västra Nyland. Uppgiften om för vem tjänsten är avsedd och var den kan användas nämns vid varje tjänst.
Information och stöd i alla livssituationer
Det finns många webbtjänster där du kan få information och stöd för balansen i livet och ditt välbefinnande.
Digitalt stöd i Västra Nyland
Välfärdsområdet introducerar till användning av digitala system som välfärdsområdet upprätthåller och som du behöver för att få de tjänster du har behov av. Du får stöd av aktören som ansvarar för tjänsten.
Kundtjänst
I kundtjäns-chat (Lunna) kan du fråga om välfärdsområdets digitala tjänster. Chatten är öppen vardagar kl. 8–16. Du kan kontakta kundtjänsten utan stark autentisering.
Kundtjänsten betjänar kunder också per telefon och e-post. Du kan ringa numret 029 151 2000 eller skicka e-post till info@luvn.fi.
Textmeddelandetjänst för hörselskadade på numret 045 739 59250.
Telefontjänsten betjänar vardagar klockan 8.00–16.00.
Höstens 2025 digitala stödjs evenemang
Nedan finns en förteckning över aktörer som tillhandahåller digitalt stöd.
Riksomfattande tjänster
Alla myndigheter har en skyldighet att ge råd om hur man använder sina digitala tjänster. Här har länkar samlats där du kan få information om digitalt stöd relaterat till användningen av offentliga tjänster.
Allmän information om digistöd på sidan Suomi.fi.
Uträtta ärenden säkert
Vi gör användningen av tjänsterna säker genom att använda stark autentisering eller krypterad e-post för att skydda personuppgifter.
Om du vill skicka ett meddelande som innehåller personuppgifter till välfärdsområdet, använd då Turvaposti.
Du kan lämna en begäran om uppgifter till eller beställa handlingar av välfärdsområdet.
Stark elektronisk autentisering
Till våra digitala tjänster loggar man in med stark autentisering såsom mobilcertifikat, Hightrust.id-applikationen eller nätbankskoder.
Suomi.fi-identifikation är en gemensam tjänst för stark autentisering inom den offentliga förvaltningens e-tjänster.
Läs mer om stark autentisering på webbsidan för Cybersäkerhetscentret.(extern länk)
Anvisningar för användning av digitala tjänster
Om du har problem när du använder välfärdsområdets digitala tjänst, ta del av anvisningarna nedan. Anvisningen innehåller tydliga och praktiska råd som hjälper dig att själv lösa de vanligaste problemen. Om du inte hittar en lösning på problemet, vänligen kontakta kundtjänsten.