Vanliga frågor och svar om färdtjänster
Färdtjänsten kan användas av personer som har fått ett positivt beslut om färdtjänst enligt socialvårdslagen eller lagen om funktionshinderservice.
Beställ tjänsten minst 60 minuter före önskad upphämtningstid via telefon, app, e-post eller textmeddelande. Även returresor måste beställas 60 minuter före önskad upphämtning.
Du får en bekräftelse på din färdtjänstbeställning via textmeddelande, e-post eller i appen. Bekräftelsen innehåller den beräknade upphämtningstiden, transportens varaktighet, chaufförens namn och de första siffrorna i bilens registreringsnummer.
Ja, under en enkel resa kan man göra ett stopp på högst 10 minuter om det är längs rutten.
Visa ett foto-ID för chauffören (funktionshinderkort, pass eller annat intyg som innehåller bild, namn och födelseår). Du betalar alltid självrisken för din resa. Självrisken för resan faktureras i efterskott varje månad.
Ja, en följeslagare eller assistent kan resa gratis med.
Om du inte avbokar resan minst 60 minuter före upphämtningstiden, kommer en resa att dras av.
Resor kombineras när det är rimligt med avseende på restid och kostnader.
Ja, om du har rätt att resa ensam. Du kan ansöka om det från Funktionshinderservice eller Seniorinfo beroende på typen av tjänst.
Ja, i särskilda fall kan resor som gjorts på andra platser i Finland ersättas mot kvitton.
Feedback kan ges via appen eller via textmeddelande efter resan. Kontaktuppgifter finns på sidan Persontransporter.
Störningar rapporteras i första hand på webbplatsen. Du kan också kontakta kundtjänst per telefon på numret 029 151 2000 på vardagar kl. 8–16.
Kostnader som uppstår vid användning i strid med instruktionerna kan återkrävas, och användningen av tjänsten övervakas aktivt.
Nej. Resor som beviljats med beslut om färdtjänst kan inte användas för hälso- och sjukvårdsbesök, såsom besök på hälsocentralen, sjukhuset eller rehabiliteringsresor. Dessa hanteras av FPA.
Du kan kontrollera antalet använda och kvarvarande resor i operatörens app eller genom att kontakta KSMYK:s kundtjänst.
Ja. Du kan boka en resa så att du anländer senast vid den önskade tiden. I sådant fall kan upphämtningstiden tidigareläggas med 10 minuter.
Du har två oplanerade resor per månad. De arrangeras så snabbt som möjligt, senast inom 60 minuter från beställningen.
Du kan inte, om du inte har ett beslut om bekant taxi. Ett undantag är returtransporten, som du kan beställa från utresans chaufför under utresan. Chauffören gör beställningen av returtransporten till förmedlingscentralen för din räkning. Returtransporten kan göras 60 minuter efter att chauffören har ringt. Returtransporten avgår från samma adress där du har blivit lämnad. Returtransporten måste ske inom 12 timmar efter utresan.
Om du beställer returtransporten själv från förmedlingscentralen, kommer transporten att dirigeras via systemet till en ledig bil. Det är inte nödvändigtvis samma chaufför som körde utresan till destinationen.
Nej, färdtjänstklienten kan inte själv välja chauffören om hen inte har ett separat beslut om bekant taxi. Utan detta beslut beställs färdtjänsten alltid via förmedlingscentralen.
Ja. Om klienten alltid vill använda samma chaufför, behöver hen ett separat beslut om bekant taxi.
Om färdtjänsten inte anländer vid den angivna tiden, kontakta kundtjänst. De utreder situationen och beställer vid behov en ny bil.
Om du har en grundad anledning, såsom en sjukdomsattack, kan du avboka resan mindre än 60 minuter före avgång utan att resan dras av från dina tillgängliga resor.
Du kan ansöka om befrielse från Västra Nylands välfärdsområde. Om befrielsen beviljas, behöver den inte betalas och den registreras i din klientprofil.
Ja. Chaufförens uppgifter inkluderar att hjälpa klienten att stiga in i och ut ur bilen, flytta hjälpmedel och fästa säkerhetsbältet.
Ja. Högst två oanvända enkelresor överförs automatiskt till nästa månad.
Skicka in ansökan om ersättning tillsammans med kvitto och redogörelse via e-post eller post. Formuläret finns på webbplatsen luvn.fi med sökordet ”kvittoersättning”.