Välbefinnande för äldre

Verksamhet som främjar välbefinnandet stöder ditt övergripande välbefinnande, stärker din funktionsförmåga och erbjuder vägkost för ett självständigt liv. Verksamheten ordnas av välfärdsområdena, kommunerna, städerna samt privata aktörer och organisationer.

Digitala tjänster och digitalt stöd

Välfärdsområdet ger dig information och stöd för användning av digitala tjänster.

På den här sidan har vi samlat Västra Nylands välfärdsområdes tjänster som du kan använda digitalt.

På sidan finns också uppgifter om var du kan få digitalt stöd, det vill säga hjälp med att använda digitala tjänster.

Digitala tjänster för invånarna

Bekanta dig med de digitala tjänsterna och tjänsterna som stöder välbefinnandet. En del av tjänsterna är avsedda för en avgränsad klientgrupp eller användbara endast i en del av kommunerna i Västra Nyland. Uppgiften om för vem tjänsten är avsedd och var den kan användas nämns vid varje tjänst. 

Information och stöd i alla livssituationer

Det finns många webbtjänster där du kan få information och stöd för balansen i livet och ditt välbefinnande.

Digitalt stöd i Västra Nyland

Välfärdsområdet introducerar till användning av digitala system som välfärdsområdet upprätthåller och som du behöver för att få de tjänster du har behov av. Du får stöd av aktören som ansvarar för tjänsten.

Kundtjänst

I kundtjäns-chat (Lunna) kan du fråga om välfärdsområdets digitala tjänster. Chatten är öppen vardagar kl. 8–16. Du kan kontakta kundtjänsten utan stark autentisering.

Gå till Lunna(extern länk)

Kundtjänsten betjänar kunder också per telefon och e-post. Du kan ringa numret 029 151 2000 eller skicka e-post till info@luvn.fi.

Textmeddelandetjänst för hörselskadade på numret 045 739 59250.

Telefontjänsten betjänar vardagar klockan 8.00–16.00.

Höstens 2025 digitala stödjs evenemang

Nedan finns en förteckning över aktörer som tillhandahåller digitalt stöd. 

Riksomfattande tjänster

Alla myndigheter har en skyldighet att ge råd om hur man använder sina digitala tjänster. Här har länkar samlats där du kan få information om digitalt stöd relaterat till användningen av offentliga tjänster.

Allmän information om digistöd på sidan Suomi.fi.

Gå till suomi.fi-webbsidan(extern länk)

Uträtta ärenden säkert

Vi gör användningen av tjänsterna säker genom att använda stark autentisering eller krypterad e-post för att skydda personuppgifter.

Om du vill skicka ett meddelande som innehåller personuppgifter till välfärdsområdet, använd då Turvaposti.

Gå till Turvaposti-tjänsten

Du kan lämna en begäran om uppgifter till eller beställa handlingar av välfärdsområdet.

Läs mer om begäran om uppgifter

Stark elektronisk autentisering

Till våra digitala tjänster loggar man in med stark autentisering såsom mobilcertifikat, Hightrust.id-applikationen eller nätbankskoder.

Suomi.fi-identifikation är en gemensam tjänst för stark autentisering inom den offentliga förvaltningens e-tjänster.

Läs mer om stark autentisering på webbsidan för Cybersäkerhetscentret.(extern länk)

Anvisningar för användning av digitala tjänster

Om du har problem när du använder välfärdsområdets digitala tjänst, ta del av anvisningarna nedan. Anvisningen innehåller tydliga och praktiska råd som hjälper dig att själv lösa de vanligaste problemen. Om du inte hittar en lösning på problemet, vänligen kontakta kundtjänsten.

Anvisningar för problem med digitala tjänster(extern länk)

Webbsidan för digitala tjänster och digitalt stöd har skapats inom projektet "Invånarnas koncept för digitalt stöd", som finansieras av Europeiska unionen.